De Volkswagen ID.5 doet met de rest van de autowereld mee
Bouw je geen SUV-coupé, dan hoor je er tegenwoordig niet meer bij in autoland. En dus komt ook Volkswagen met de ID.5.
Heel oneerbiedig gezegd is dat een Volkswagen ID.4, maar dan met een aflopende daklijn. Niets meer, niets minder, want op het gebied van specificaties en opties biedt de auto weinig anders ten opzichte van de reeds bekende SUV. Alhoewel, de ID.5 kent een aantal voordelen.
Iets aerodynamischer
Te beginnen bij het energieverbruik, want door z’n aflopende daklijn is de ID.5 iets gestroomlijnder dan de ID.4. Z’n Cw-waarde bedraagt 0,26, tegenover 0,28 in het geval van de ID.4. Opmerkelijk is dat het WLTP-bereik van beide auto’s niet verschilt: de achterwielaangedreven auto’s komen op papier beide 520 kilometer ver.
Over die aandrijflijnen: ook daar zijn geen grote verassingen. Volkswagen lepelt vooralsnog enkel het grote 77 kWh-accupakket in de ID.5, terwijl de ID.4 er ook met het kleinere 52 kWh-pakket is. De ID.5 is er verder met drie verschillende motoriseringen. Aan de basis staat een achterwielaangedreven versie met een vermogen van 128 kW. Daarboven staat de bekende 150 kW-versie, die ook enkel een elektromotor op de achteras heeft. Bovenaan de lijst staat de van de ID.4 bekende GTX, die 200 kW in het laatje legt.
Groter dan ID.4?
Opmerkelijk is het feit dat de bagageruimte van deze ID.5 groter is dan die van de ID.4. Toegegeven, er wordt altijd gerekend tot de hoedenplank en tot dat punt zijn beide auto’s zo goed als identiek, maar de ID.5 biedt daar juist net iets meer. Zes hele liters om precies te zijn, tot een totaal van 549 liter. Dat komt omdat het achterwerk van de ID.5 een fractie breder is dan dat van de ID.4, om ‘m een iets sportiever uiterlijk te geven. Bóven die hoedenplank is er uiteraard minder ruimte, want klap je alles neer, dan past er 1561 liter in de ID.5. De ID.4 rekt dat tot een totaal van 1575 liter.
Verder zijn er eigenlijk weinig wijzigingen ten opzichte van de bekende ID.4, op het gebied van in- en exterieuraankleding. Wel debuteert het nieuwe softwaresysteem in deze ID.5 (versie 3.0), al zullen reeds bekende VW’s die over the air ontvangen.
Introductie Volkswagen ID.5
De nieuwe ID.5 komt volgend jaar op de markt. Welke prijs Volkswagen aan de auto hangt, maakt het in een later stadium bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8