Eerste exemplaren Volkswagen ID.5 rollen van de band
Volkswagen heeft het officiële startsein voor de bouw van zijn volgende elektromodel gegeven. Na de ID.3 en ID.4 rolt nu in het Duitse Zwickau de ID.5 van de band. Voor Volkswagen is het de derde elektro-auto voor de Europese markt in zo’n twee jaar. Voor de fabriek zelf is het de zesde!
In de fabriek maakt het concern niet alleen de Volkswagen ID.3, ID.4 en ID.5, ook de technische broers Cupra Born, Audi Q4 en Audi Q4 Sportback rollen in Oost-Duitsland van de band. Verder vervaardigt de fabriek de koetswerken van de Bentley Bentayga en Lamborghini Urus. Zwickau zal niet exclusief de elektromodellen van het Volkswagen-concern maken. Voor de bouw van de ID.4 zijn ook de fabrieken in Emden (Duitsland) en Chattanooga (Amerika) aangewezen. De ID.Buzz, die Volkswagen begin maart wereldkundig maakt, zal in Hannover van de band rollen. In China maakt Volkswagen de ID.6, een model dat voor de lokale markt is bedoeld.
Zes introducties voor drie merken
Volkswagen wil dit jaar in zijn fabrieken in Europa, Amerika en China zo’n 1,2 miljoen auto’s op basis van de elektro-architectuur MEB maken. “Volkswagen versnelt de opmars van elektromobiliteit in 2022 verder met de uitbreiding van het modellengamma.” Dat verklaart Christian Vollmer, lid van de Raad van Bestuur van Volkswagen en verantwoordelijk voor Productie en Logistiek, in een persbericht. “Met zes introducties door drie merken in slechts 26 maanden heeft Zwickau belangrijk pionierswerk verricht voor de Volkswagen Groep. De kennis en ervaring in die fabriek gaat ons helpen om ons productienetwerk snel en efficiënt verder te elektrificeren.”
Nieuwe fabrieksruimte
Het concern geeft aan dat van de Volkswagen ID.3, ID.4 en ID.5, de Audi Q4 E-tron, Q4 E-tron Sportback en de Cupra Born op jaarbasis zo’n 300.000 stuks in Zwickau moeten worden gebouwd. Daarvoor is in 2018 gestart met de transformatie van de fabriek. De Duitsers investeren ongeveer 1,2 miljard euro in de ombouw van de faciliteit. Een deel van het bedrag werd gestoken in een 50.000 vierkante meter tellende fabrieksruimte met persstraat voor de productie van carrosseriedelen voor de elektromodellen. Hoe Volkswagen rekent, is niet bekend. De grondstoffen dienen ook naar Zwickau te worden gebracht.
Met de ID.5 introduceert Volkswagen zijn derde ID-model, maar de auto is in feite de coupé-variant van de ID.4. Hij deelt de techniek en ook de beschikbare aandrijflijnen komen overeen. De ID.5 is er vooralsnog enkel met het grote 77 kWh-accupakket, dat is gekoppeld aan elektromotoren van 128, 150 en 200 kW, Laatstgenoemde is de vierwielaangedreven GTX.
Lees ook:
Ook interessant
-
Geen A4 meer! Deze Audi A5 is de opvolger
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Team Alert trapt wijd open deur in: ‘Jongeren overschatten hun rijvaardigheid’
-
Mercedes-AMG GT 63 Pro: duurste en dikste, maar niet de sterkste
-
Toch met dieselbusjes in binnenstad? Dit wil de Tweede Kamer
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Nieuwe MG HS PHEV komt precies op het juiste moment