Thijs Schuit
Thijs Schuit Nieuws 2 jul 2020

Volkswagen Golf R-Line voortaan op zichzelf staand model

Voor wie de Volkswagen Golf standaard niet sportief genoeg was, leverde de fabrikant een R-Line-pakket. Maar nu kiest de Duitse autobouwer voor een aparte modelvariant.

Je ziet dergelijke pakketten overal voorbijkomen. Ze moeten je standaard auto net iets meer show geven, zonder dat je voor het sportieve topmodel kiest. BMW heeft M-sportpakketten, Mercedes heeft AMG-pakketten en Audi de S-Line-pakketten. Steeds meer merken komen ermee, zoals Hyundai sinds kort met de N Line-pakket. Waar de Golf voorheen met een R-Line pakket was te bestellen, komt de R-Line er nu als aparte modelvariant.

Volkswagen Golf met andere bumpers?

Uiteraard wordt de Volkswagen Golf R-Line voorzien van de nodige uiterlijke aanpassingen. Zo krijgt hij 17-inch ‘Valencia’-wielen, R-Line-bumpers, een speciale grille en natuurlijk de nodige emblemen rondom de auto. De donker getinte ruiten en ledverlichting rondom de auto moeten daarbij het sportieve voorkomen benadrukken. Maar, de Golf R-Line krijgt staat ook 15 millimeter dichter bij de grond dankzij een sportonderstel. Dus naast alleen de looks moet hij ook daadwerkelijk sportiever en dynamischer zijn dan het standaardmodel.

Volkswagen Golf R-Line

In het interieur zijn ook de nodige ingrepen gedaan om de auto sportiever te laten voorkomen. Zo vallen de sportstoelen, het R-Line sportstuur, de zwarte hemelbekleding en de ‘Carbon Grey’ afwerkingsaccenten meteen op. De zitplaatsen van de sportief afgewerkte Golf zijn bekleed met de R-Line combinatie van ‘Sardegna’ en ‘Art Velours’ stof.

De Golf R-Line is standaard ook luxer aangekleed met onder meer de Digital Cockpit Pro en het 10-inch Navigatie Discover Pro. Daarnaast is hij ook voorzien van digitale radio, spraakbediening, 3 jaar toegang tot de online diensten van We Connect plus, draadloze smartphone-integratie en een draadloze oplaadmogelijkheid voor smartphones. Ook een licht- en regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel, sfeerverlichting (30 kleuren), automatische airconditioning en het geavanceerde assistentiesysteem Travel Assist (Adaptieve cruise control en Lane Assist) zijn altijd inbegrepen.

Volkswagen Golf R-Line

Standaard aandrijflijnen

De Golf R-Line komt er als benzine-, mild-hybride- en dieselvariant. De R-Line met de benzinemotor is de goedkoopste uitvoering, die is er al vanaf €33.715. Dan heb je de 130 pk sterke 1.5 TSI met een handgeschakelde zesbak. De mild-hybride Golf R-Line is er vanaf €38.812 en heeft een 150 pk sterke eTSI en is gekoppeld aan de zeventraps DSG-automaat. De diesel is de duurste variant en heeft de 150 pk sterke 2.0 TDI in het vooronder, eveneens gekoppeld aan de zeventraps DSG. Die is er vanaf €42.440. Wil je weten wat je voor de instapversie van de Golf betaalt, lees dan dit artikel.

De leveringen van de Golf R-Line starten in augustus. Wil je een echt krachtige Golf, dan kun je beter een 245 pk sterke GTI of GTE, of de 200 pk sterke GTD kiezen. Is dat nog niet genoeg? Het topmodel, de Volkswagen Golf R, komt er met 333 pk (gelekte info), maar die is nog niet officieel gepresenteerd.