Herbert Diess blijft aan, maar krijgt geen contractverlenging bij Volkswagen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F12%2F626D_X484_2CEB_9.jpeg)
Het rommelt al een tijdje binnen de top van de Volkswagen Groep, maar gisteravond is er een besluit genomen dat enige rust moet brengen. Men heeft het vertrouwen in de huidige CEO Herbert Diess en diens toekomstplannen uitgesproken.
De raad van commissarissen liet maandag weten ‘het volledige vertrouwen’ te hebben in de Oostenrijkse bewindsman en zijn managementteam. Diess, en dus de Volkswagen Groep, kan zich daardoor blijven richten op de transitie richting elektromobiliteit, digitalisering en de (financiële) hervormingen van de organisatie. Die plannen vallen onder de noemer Together 2025+.
Vraagtekens
Daar bestonden onlangs nog flinke vraagtekens over. Diess, die sinds 2015 aan het roer staat bij Volkswagen, liet eerder deze maand blijken geen vertrouwen te voelen in zijn beleid. Hij vroeg om contractverlenging. Daardoor moesten de raad van commissarissen en alle aandeelhouders van de Groep (waaronder de families Piëch en Porsche) met elkaar in conclaaf om het vertrouwen in Diess uit te spreken. Een spannend moment, omdat Diess al een tijd een strijd voert met andere hoge heren (waaronder OR-baas Bernd Osterloh) van de Volkswagen Groep die het niet eens zijn met Diess’ beleid rondom elektrificatie en de hervormingen.
Gisteravond is besloten dat de Oostenrijker zijn plannen kan voortzetten. De raad van commissarissen zegt ‘volledige steun te geven als het gaat om de heroriëntatie op elektromobiliteit, digitalisering en het verhogen van de efficiëntie en winstgevendheid bij alle merken van de groep’. “Herbert Diess heeft een enorme impact gehad op Volkswagen sinds 2015. Zonder zijn doorzettingsvermogen zou de transformatie van het bedrijf niet zo succesvol en consistent zijn geweest”, zo schrijft men in een openbare verklaring. Ook de families Piëch en Porsche hebben het vertrouwen in Diess uitgesproken. Het was volgens hen ‘van doorslaggevend belang dat Diess en zijn nieuwe directieteam deze belangrijke fase van de Volkswagen Groep verder vorm zullen geven’.
Geen contractverlenging
Herbert Diess vroeg onlangs echter ook om contractverlenging, maar heeft dat (nog) niet gekregen. In de officiële verklaring wordt daar immers niets over gezegd en verschillende bronnen melden dat de invloedrijke Bernd Osterloh, met wie Diess al een tijd in de clinch ligt, daar een stokje voor heeft gestoken. De kans is echter groot dat die contractverlenging binnenkort alsnog volgt, omdat Diess wél een nieuw managementteam om zich heen krijgt.
Concreet betekent het dus dat de Volkswagen Groep de weg die Diess heeft ingeslagen zal blijven volgen. De fabriek in Wolfsburg moet ‘de baanbrekende fabriek’ worden als het gaat om de productie van autonome elektro-auto’s van de groep. Volkswagen laat weten het dat daar ‘de leidende elektrische auto’ van het merk zal vervaardigen. Ook staan er flinke kostenreducties op het programma. Zo moeten de vaste lasten van de groep in 2023 met 5% zijn verminderd. In diezelfde periode moeten de materiaalkosten met 7% worden gereduceerd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zonnestormen op komst: waarom je dan (g)een elektrische auto wil
-
Geen verrassing! Tesla Cybertruck is 21.000 dollar duurder dan beloofd
-
Ook tweedehands elektrische auto’s een stuk minder populair
-
Dit is wat je moet doen als je auto gaat slippen
-
Deze Chinese krachtpatser heeft wél een verbrandingsmotor
-
Betaalbaar elektrisch rijden: dit is de Renault 5 E-Tech
-
Ruiten beslagen: Zo kom je zo snel mogelijk van condens af
-
Dit kost de Hyundai Ioniq 5 N in Nederland
-
Autoverzekering keert in deze landen niet uit als je zonder winterbanden rijdt
-
Klanten en autobedrijven zijn massaal boos op Tesla
-
Nederlandse overheid verkoopt dubieuze Brabus G-Klasse
-
De nieuwe Dacia Duster is een budget mini-Hummer