Presidentsverkiezing Volkswagen: mag CEO Herbert Diess blijven?
Het rommelt binnen de top van de Volkswagen Groep. De raad van bestuur komt vandaag bijeen om over de positie van Herbert Diess, CEO van het concern, te stemmen.
Dat is overigens de schuld van Diess zelf. De Oostenrijker, die in 2015 het Beierse BMW-schip verliet om bij Volkswagen aan de slag te gaan, heeft om contractverlenging gevraagd. Zijn huidige contract loopt nog tot 2023, maar Diess heeft nu al gevraagd om een langere verbintenis. Hij vraagt op die manier namelijk de raad van bestuur om vertrouwen te uiten in zijn beleid. Dat voelt hij momenteel niet. Het is volgens hem noodzakelijk, zodat hij zich volledig kan storten op de enorme veranderingen die het concern momenteel ondergaat. Dat meldt persbureau Reuters.
Porsche en Piëch
Door die vraag om contractverlenging moet de raad van bestuur bij elkaar komen om dat vertrouwen (of het gebrek daaraan) in Diess uit te spreken. Daar zitten niet de minste personen tussen. Naast de machtige baas van de ondernemersraad Bernd Osterloh doen ook leden van de families Porsche en Piëch uitspraak over Diess. Dat gebeurt volgens bronnen vandaag.
Wat de uitkomst gaat worden is nog zeer onduidelijk. Diess kent namelijk een zware periode bij Volkswagen. Hij is bezig met de grootste hervorming binnen het grootste autoconcern ter wereld en komt daarbij allerlei beren op z’n pad tegen. Terwijl Diess nog moet afrekenen met de schandalen rondom Dieselgate, moet hij de Volkswagen Groep tevens dirigeren richting volledig elektrische mobiliteit en digitalisering.
Frustraties
Diess kent daarin een hoop frustraties, want hij is van mening dat de vakbondsleiders binnen het concern zijn hervormingsvoorstellen en enorme kostenbesparingen willen blokkeren. De Oostenrijkse CEO liet zich daar afgelopen week nog eens over uit via een column in het Duitse Handelsblatt. “Toen ik aantrad in Wolfsburg, had ik me voorgenomen om het VW-systeem te veranderen. Dat betekende dat ik de oude en vaste structuren van het bedrijf moest opbreken en flexibeler en moderner moest maken. Samen met veel metgezellen met dezelfde motivatie is ons dan op veel plaatsen gelukt, maar op sommige niet, vooral nog niet op ons hoofdkantoor in Wolfsburg.”
Een probleem voor Diess bij de stemming van vandaag is dat een groot deel van de raad van bestuur bestaat uit vakbondsleiders en arbeidsvertegenwoordigers, die veelal tégen Diess’ plannen zijn. Aan de andere kant heeft een woordvoerder van de Porsche Automobil Holding SE vandaag al laten weten dat ‘de families (Porsche en Piëch, red.) Diess blijven steunen’.
Conflicten zijn onvermijdelijk
Dat is volgens analyticus van Bernstein Arndt Ellinghorst mogelijk wel genoeg voor Diess om aan te blijven. “Er mag geen illusie zijn, een transformatie als deze zal altijd conflicten veroorzaken. Of er nu een nieuwe CEO komt of niet, de vragen blijven hetzelfde en elke VW-CEO heeft de volledige steun nodig van VW’s grootste aandeelhouders: de Porsche-families.” Dat laatste lijkt Diess in elk geval te hebben.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Nieuwe Tesla-versie Full Self-Driving toont zeer gevaarlijk rijgedrag
-
Tweede Kamer wil onderzoek: bespioneren Chinese auto’s ons?