In 1982 besloot Peugeot tot de ontwikkeling van een auto die competitief kon zijn in de legendarische Groep-B klasse van het Wereldkampioenschap Rally. Naast deze Peugeot kwam ook de bekende Audi Sport Quattro en Lancia Delta HF Integrale voort uit de ontwikkeling voor deze koningsklasse van de rally’s.

LF15_r128_017LF15_r128_017



Het Franse merk besloot zijn Groep-B auto te baseren op de 205, een kleine hatchback. Het grote verschil met de concurrentie was dat de Peugeot 205 T16, waarbij de T staat voor Turbo en 16 voor het aantal kleppen, een centraal geplaatste motor had. De flink uitgebouwde carrosserie beschikte over vierwielaandrijving en een achterzijde die geheel los gemaakt kon worden zodat er gemakkelijk reparaties plaats konden vinden door de monteurs in de pits.

Homologatie

Het 1145 kg wegende en 200 pk sterke autootje sprintte in burgeruitvoering in iets meer dan 6 seconden naar de 100 en wist een topsnelheid te behalen van 210 km/h. Dat terwijl de rallyauto's tot wel 450 pk leverden. Destijds was het verplicht om een minimaal aantal auto’s voor straatgebruik te produceren voordat deze in het veld werden toegelaten. Deze zogenaamde homologatiemodellen zijn vandaag de dag gewilde verzamelobjecten geworden. Bij de Peugeot 205 T16 is dat niet anders met maar 200 geproduceerde exemplaren.

Het aanbod

Deze Peugeot 205 Turbo 16 is in het voorjaar van 1984 nieuw geleverd en wordt nu te koop aangeboden door RM-Auctions/Sotheby's. De 205 deed in het begin van zijn carrière eerst dienst als demonstratie auto voor de Italiaanse pers, zo haalde deze de cover van het bekende Italiaanse autoblad Quattroroute met Formule 1-coureur Ivan Capelli achter het stuur. Met 12.208 km op de teller vertoond de auto vandaag de dag nog altijd minimale gebruikssporen en is deze vergaand origineel. Het Nardi stuurwiel en de magnesium Group B velgen zouden niet origineel zijn. De verwachte opbrengst houdt het veilinghuis helaas nog even voor zich. Via THECOOLCARS.nl

LF15_r128_018
LF15_r128_018