Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 10 mei 2022

Vinfast VF 8 en VF 9 hebben definitief een Nederlandse prijs

Vinfast komt later dit jaar naar Nederland met twee modellen: de VF 8 en VF 9. De autobouwer deelt vandaag de definitieve prijzen en specificaties van beide modellen.

De Vietnamese autofabrikant start dit jaar dus in Nederland met de twee bovengenoemde modellen, die beide een SUV zijn. De VF 8 is een concurrent van auto’s als de Volvo XC40, BMW X3 en Audi Q4 E-tron, terwijl de VF 9 een grote zevenzitter is die zodoende nog niet al te veel concurrentie heeft. Elektrische zevenzitters zijn in ons land nog redelijk schaars en dus heeft Vinfast met de VF 9 ook een redelijk uniek aanbod.

Actieradius Vinfast VF 8

Klanten die voor de VF 8 gaan, kunnen kiezen tussen twee batterijpakketten. Ze meten 82 of 87 kWh, waarmee een rijbereik van maximaal 471 kilometer mogelijk is. De VF 8 met 82 kWh-variant komt 420 kilometer op een lading stroom.

Het gaat in deze gevallen overigens om de Eco-variant, die een vermogen van 353 pk heeft. De sterkere Plus-versie heeft een gecombineerd vermogen van 408 pk en komt zodoende 400 of 447 kilometer ver op een acculading.

Plus-versie

De Vinfast VF 9 heeft een grotere accu, met een maximale capaciteit van 123 kWh. Daarmee komt-ie tot 594 kilometer ver op een lading stroom. Het kleinere accupakket meet 95 kWh en maakt een actieradius van 438 kilometer mogelijk. Ook hier gaat het om de cijfers die bij de Eco-modellen horen. De Plus-versie heeft een bereik van 423 of 580 kilometer, al hebben alle VF 9’s een gecombineerd vermogen van 408 pk.

vinfast VF-9
Vinfast VF 9

Over het laadvermogen van beide auto’s rept Vinfast met geen woord. Het geeft enkel aan hoe lang het duurt om de batterijen van 10 naar 70 procent (in plaats van de gebruikelijke 80 procent) op te laden. In de VF 8 duurt dat 24 (82 kWh) tot 31  (87,7 kWh) minuten. De VF 9 heeft 26 (92 kWh) of 35 (123 kWh) nodig om tot 70 procent te laden.

Accuhuur bij Vinfast

Wie nu een Vinfast wil rijden, dient te kiezen voor een abonnementsvorm op de accu. Wie zonder kilometerbeperking wil rijden, moet maandelijks 120 (VF 8) of 150 (VF 9) euro betalen. Rijd je minder dan 500 kilometer per maand, dan is het verstandiger om voor het Flexible Package te kiezen. Dat is voordeliger, maar details over die vorm deelt Vinfast in een later stadium. De prijzen van de auto’s zelf deelde Vinfast in een eerder stadium al:

Zoveel kosten de kersverse EV’s van Vinfast in Nederland

Vanaf 2024 is het mogelijk om een auto met batterij te kopen. Vinfast zegt dat naar verwachting 50 procent van de klanten dan kiest voor de abonnementsvorm, de andere helft koopt de batterij bij de auto.

Smart Driving Package

Dat is niet de enige ‘functie’ waarop je een abonnement kunt afsluiten. Vinfast komt namelijk ook met een autonoom rijpakket, dat Smart Driving Package heet. Wie het op z’n auto wil, kan of eenmalig 7250 euro, of een bedrag van 150 euro per maand betalen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Vinfast VF 8 en VF 9 hebben definitief een Nederlandse prijs
Sluiten