Vijfdeurs Suzuki Jimny lijkt meer op Mercedes G-Klasse
![](https://img.autovisie.nl/images/lak8PLcrlmwjPYsmRznlFQBL66A=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2F10-Suzuki-introduceert-Jimny-Professional.jpg)
Goed nieuws voor de liefhebbers van een Mercedes G-Klasse maar met het budget van een Suzuki Jimny. Ook de Japanse terreinreus komt er in een vijfdeurs carrosserievorm. En dat betekent dat er ongetwijfeld een bedrijf een Mercedes G-bodykit voor de verlengde Jimny gaat maken. Voor de 3-deurs bestaan ze namelijk al.
Maar laten we even een stap terugzetten. Ja er komt een Jimny 5-deurs en ja die komt ook naar Europa. Jawel, de Suzuki Jimny komt er nu in gezinsverpakking. Hij is er sinds zijn debuut in 2018 alleen als driedeursvariant. Hij heeft weliswaar grotere portieren om de instap naar de tweede zitrij (eerste types) of laadruimte (huidige types) mogelijk te maken, echt praktisch was het niet. En bij de versies met achterbank was er niet een heel grote bagageruimte beschikbaar.
Een stuk langer
Bij de vijfdeursuitvoering is dat een ander verhaal. De Japanse ingenieurs zetten de twee assen verder uit elkaar, waardoor ook de wagenlengte toeneemt. Die extra centimeters of beter gezegd decimeters zorgen voor meer ruimte achterin. Voor de chauffeur verandert er niets. Nu ja, als we het over bewegingsvrijheid hebben, want hij dient er bij het achteruitrijden wel rekening mee te houden dat de koets van de vijfdeurs Suzuki Jimny een stuk langer is.
Suzuki Jimny financieel aantrekkelijker
Suzuki legt momenteel de laatste hand aan de Europese testwerkzaamheden. Dan moet de vijfdeurs Jimny in productie gaan, om vervolgens nog dit jaar in de showroom te verschijnen. Hij onderscheidt zich dan niet alleen door een langere carrosserie met twee extra deuren en een tweede zitrij van het bestaande model in de showroom, hij krijgt ook een andere aandrijflijn.
De langverwachte viercilinder met hybridetechniek maakt zijn opwachting. Door die krachtcentrale daalt de CO2-waarde, wat hem financieel aantrekkelijker maakt. Bovendien, met die aandrijflijn uit onder andere de Suzuki Swift beïnvloedt de Jimny de gemiddelde CO2-uitstoot van het wagenpark minder negatief, waardoor de beschikbare verkoopvolumes omhoog kunnen.
Of Suzuki de 3- en 5-deurs naast elkaar blijft leveren in Europa, is nog niet bekend. De Suzuki Jimny wordt nu aangeboden als bedrijfsauto, al levert dat vanwege de altijd afwijkende belastingmaatregels van de overheid in Nederland geen belastingvoordelen op. Op de driedeurs Jimny zonder achterbank is onveranderd BPM verschuldigd en die is door de hoge CO2-uitstoot hoog.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?