Met je hele gezin offroaden in de Suzuki Jimny: nu kan het
De Suzuki Jimny is zonder twijfel een van de leukste offroaders van het moment, maar daar kun je niet met heel veel mensen van genieten. Reden: hij is nogal klein. Deze week kwam er echter goed nieuws, want er komt een vijfdeurs versie!
Die vijfdeurs versie zat al even in het vat en vorig jaar konden we je al melden dat-ie eraan zat te komen. Suzuki is inmiddels klaar met alle testwerkzaamheden en liet deze week volt trots de kakelverse vijfdeurs Jimny zien.
Flink groter
Wat is er anders? Uiteraard: de toevoeging van twee achterportieren. Maar dat is niet het enige, want deze nieuwe variant is ook daadwerkelijk flink groter.
De reguliere Jimny meet 3,65 (of 3,55) meter in de lengte, is 1,72 meter hoog en 1,65 meter breed. Aan de hoogte en breedste van de auto verandert Suzuki niets, maar deze vijfdeurs versie is wel flink langer. De lengte bedraagt nameiljk 3,99 meter en daarmee is-ie ruim 35 centimeter langer dan z’n driedeurs broer.
Extra ruit
Dat moet er natuurlijk voor zorgen dat de inzittenden op de tweede zitrij flink meer ruimte hebben dan nu het geval is. Daar helpt de toegenomen wielbasis ook bij. In de driedeurs Jimny zit er 2,25 meter tussen de assen, deze ‘mini G-Klasse‘ heeft een wielbasis van 2,59 meter. Door die flink toegenomen lengte voegt Suzuki ook een extra achterruit aan de Jimny toe.
Dat was het goede nieuws. Nu het slechte. Want zag jij jezelf en je gezin a zitten in zo’n vijfeurs Jimny? Dan heb je pech. Deze vijfdeurs variant rolt in India van de band en wordt verkocht op de lokale markt, als in de rest van Azië, Zuid-Amerika en Afrika. Europa staat niet op de lijst.
Suzuki Jimny in Nederland
Helemaal onverwachts was dat niet, zeker niet in Nederland. De huidige Jimny heeft sowieso maar kort aan de Nederlandse markt mogen ruiken. De reguliere versie is al even van de prijslijst verdwenen en de importeur biedt enkel nog een Professional aan, bedoeld voor de zakelijke markt en dus met enkel twee zitplaatsen. Probleem van die versie: door z’n afmetingen voldoet hij niet aan de eisen van een grijs kenteken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is waarom Audi ineens 74 procent (!) minder winst maakt
-
De #5 is de allergrootste Smart ooit
-
Duik in de prijslijst: Dacia Spring interessanter dan ooit?
-
Elon Musk: ‘Koop verborgen range Tesla Model Y voor 1.850 euro’
-
Rijtest Mini Cooper SE: meer vermogen en moderner dan ooit
-
Waarom we de Rolls-Royce Cullinan niet ‘gefacelift’ mogen noemen
-
Wat de W12 van deze Bentley Batur gemeen heeft met Phil Collins
-
Pas op: deze populaire benzine uit Frankrijk beschadigt jouw auto
-
De productiepartner van Fisker gelooft er niet meer in
-
Na ontslagen op ontslagen volgen bij Tesla… nóg meer ontslagen
-
Slachtofferhulp boos op vaste klanten CJIB: ‘Gek dat we dit toelaten’
-
Lege accu? Dit kost het als je strandt met je elektrische auto