Suzuki Jimny wel grijs kenteken, geen BPM-vrijstelling
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F08%2FBoswachter-Jimny-45.jpg)
De huidige Suzuki Jimny werd door de autoliefhebber met open armen onthaald, maar heeft het in Europa inmiddels lastig door de strenge CO2-eisen. Even werd er gedacht dat de guitige 4×4 geen lang leven beschoren was, maar dat ligt nu iets anders.
Suzuki liet begin dit jaar weten dat het de Jimny waarschijnlijk van de Europese prijslijsten zou schrappen. Niet omdat-ie slecht verkocht werd, maar juist omdat veel mensen ‘m wilden hebben. Waarom is dat dan een probleem? De Jimny heeft een ongeblazen 1,5-liter viercilinder onder z’n hoekige motorkap, die niet bepaald de schoonste is.
Boete
De kleine reus stoot namelijk 178 gram CO2 per kilometer uit volgens WLTP-waarden. En dat trekt de gemiddelde uitstoot van de gehele Suzuki-vloot flink omhoog. Dat is een probleem, want zoals je waarschijnlijk al weet, moet de gemiddelde CO2-uitstoot van de vloot van een fabrikant dit jaar al 95 gram of minder zijn. Voor elke extra gram dient een fabrikant een bedrag te betalen, dat vermenigvuldigd wordt met het totaal aantal verkochte auto’s. Dat zijn flinke boetes, dus.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F08%2FJimny-Januari-2020-1-van-108.jpg)
Begin dit jaar werd al duidelijk dat de Jimny daardoor geen lang leven beschoren is. In Europa tenminste, want in landen als Australië blijft de wachtlijst voor een Jimny maar oplopen. Maar nu komt Suzuki zelf met een oplossing voor ons continent, want het gaat de geliefde terreinauto nu aanbieden als een commercieel voertuig. In ons land spreken we dan over een grijs kenteken. Als Suzuki de auto’s onder die noemer verkoopt, wordt de CO2-uitstoot en de verkoop van die auto niet meegerekend voor die strenge Europese regels en die beruchte ‘vloot-uitstoot’ van 95 gram per kilometer. Bovendien hoeft de zakelijke consument in ons land dan geen BPM te betalen: een win-win-situatie, zou je zeggen.
Grijs kenteken voor Suzuki Jimny
Ook de Nederlandse importeur gaat de Suzuki Jimny op grijs kenteken leveren. Zo’n variant heeft in ons land echter wat meer voeten in de aarde, want wil een voertuig doorgaan voor een grijs kenteken, dan moet-ie aan nogal wat eisen voldoen. Denk aan een minimale hoogte, maar ook aan het aantal stoelen en de verdeling van het leef- en bagagecompartiment.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F08%2FBoswachter-Jimny-13.jpg)
Een standaard Suzuki Jimny is door zijn afmetingen in ons land altijd een BPM-plichtige auto. Dat geldt voor veel auto’s die zowel als personen- als bedrijfswagen worden geleverd, maar in veel van zulke gevallen past een importeur de auto dan aan, zodat het model wél aan de eisen voor een grijs kenteken voldoet.
Helaas gaat dat niet lukken bij de Jimny. Het model is simpelweg te klein om vrijgesteld te worden van de BPM. De Nederlandse importeur laat aan Autovisie weten dat het alle mogelijkheden heeft onderzocht, maar dat een oplossing niet is gevonden.
Staatsbosbeheer
Desondanks komt de Suzuki Jimny wél naar Nederland als bedrijfswagen met grijs kenteken maar krijgt hij geen BPM-vrijstelling. In ons land is er namelijk een aantal grote partijen – zoals Staatsbosbeheer – dat nog steeds staat te trappelen om de Jimny. Bovendien is de bedrijfswagenversie nog wat handiger voor dergelijke organisaties. De tweede zitrij verdwijnt namelijk, waardoor er achterin een grotere bagegeruimte en bovendien een vlakke laadvloer ontstaat. Achter de voorstoelen plaatst de fabrikant een schot, zodat de bagageruimte en het leefcompartiment van elkaar zijn gescheiden en je dus geen last hebt van alle rotzooi die je achterin gooit.
Qua motoren en uitrustingsniveaus verandert er niets aan de Jimny. Ook de bedrijfswagen verschijnt met de 1,5-liter viercilinder in de neus en de nu beschikbare uitrustingsniveau’s (Comfort, Select en Stijl) blijven bestaan. Zowel de bedrijfs- als personenwagen rollen namelijk van dezelfde band.
Duurtester
Wij reden de Suzuki Jimny een half jaar lang, om ‘m uitgebreid te testen. In onderstaande video doet Autovisie-redacteur Peter Hilhorst verslag van die periode!
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Honda ZR-V
-
Column: ‘Elektrische auto’s zijn de oplossing niet’
-
15- en 14-jarige vluchten in gestolen Toyota voor politie
-
’s Werelds goedkoopste auto van Tata als Nederlandse occasion
-
Waarom de GT3 R Rennsport de ultieme Porsche 911 is, maar je ‘m niet wil
-
Dit kost de Volkswagen ID.7 in Nederland
-
Deze bekeuringen moet je niet betalen!
-
Mistig? Dit is wanneer je mistlampen mag gebruiken
-
Bijna 40 procent van de Nederlanders vult ruitenvloeistof eigen auto niet bij
-
De BMW X2 moet gewoon lekker normaal doen
-
Waarom de elektrische auto van Huawei Tesla van zijn troon kan stoten
-
Autorijden is duur: maar carpoolen voor veel Nederlanders geen optie