Vijf redenen waarom je (niet) een tweedehands Seat Leon moet kopen
Op zoek naar een betaalbare middenklasser? Dan is de kans groot dat een tweedehands Seat Leon op je lijstje staat als je een sportief en jeugdig ingesteld persoon bent. Hieronder vijf redenen waarom je (niet) een dynamisch gelijnde Spanjaard moet kopen.
De Volkswagen Groep heeft net vier nieuwe modellen op het MQB EVO-platform gepresenteerd. De Volkswagen Golf, Audi A3, Skoda Octavia en dus ook de Seat Leon beginnen aan een nieuwe generatie. Wie een tweedehands Seat Leon wil kopen, moet daarom kijken voorlopig naar een exemplaar van de vorige generatie. Maar waarom moet je er (niet) een kopen?
Plus: scherpe vormentaal
De ontwerpafdeling van Seat maakte in 2012 opnieuw iets moois van de Leon. De vormtaal is krachtig, met uitgeklopte spatborden, markante vouwen en scherp uitgesneden koplampen en mistlampen. In het najaar van 2016, als de 5F inmiddels al een tijdje op de markt is, komt Seat met een subtiele facelift. Daarbij trekt het de bumpers strak en wijzigt het de verlichting. En waar de voorgaande generatie een doelbewuste budgetuitstraling wat interieur betreft had, is de 5F ook van binnen erg strak. Een instrumentarium met witte verlichting en felrode ‘hangende’ tellernaalden en een driespaaks sportstuur accentueren de sportieve intenties. Koop je dus een tweedehands Seat Leon, dan rijd je in een auto die optisch nog jaren mee kan.
Plus: sterke rijeigenschappen
De Seat Leon is altijd al het sportievere jongetje van de Volkswagen Groep geweest, en dat is bij deze 5F ook het geval. Daarvoor hoef je niet eens voor de extreemste Cupra-versie te gaan. Lager in het motorengamma kun je ook al genieten van sportiviteit. De 1.4 TSI met 140-150 pk levert sportieve prestaties bij een acceptabel verbruik; voor maximale kicks gaat er niets boven de 1.8 of 2.0 TSI. Ook de 2.0 TDI maakt de sportieve Seat-belofte helemaal waar. Sportief rijden voor relatief weinig geld is dus al mogelijk!
Plus: moderne techniek
Een tweedehands Seat Leon als deze 5F mag dan wel maximaal 8 jaar oud zijn, qua technologie kan hij nog best goed mee met de huidige tijd. Optioneel leverden de Spanjaarden toen al upgrade-pakketten met navigatie, bluetooth, verschillende audiosystemen, parkeersensoren en actieve veiligheidssystemen. De facelift (najaar 2016) brengt een elektrische handrem, een nieuw 8-inch infotainmentsysteem met MirrorLink (Android Auto/Apple Carplay) en nieuwe opties waaronder een virtual cockpit, draadloos opladen voor smartphones, adaptive cruise control en een actieve parkeerassistent. Kortom, allerlei zaken die het leven in een tweedehands Seat Leon wat makkelijker en comfortabeler maken.
Min: een (te) goed alternatief
De Seat Leon heeft lange tijd in de schaduw gestaan van de Volkswagen Golf. Daardoor was de Spanjaard in zijn eerste jaren het goedkope alternatief voor de populaire Duitser. Maar gaandeweg ontdekten steeds meer occasionjagers het sportieve en dynamische karakter van de Leon. De 5F is een totaalpakket en meer dan ooit hét alternatief voor een Golf. Dat is een positief punt, maar daardoor is de Leon lang niet meer veel voordeliger dan de Duitser. Verwacht dus niet dat je veel goedkoper uit bent door een Leon te kiezen. Leuke uitvoeringen, zoals een Cupra, zijn al helemaal prijzig. Voor de koopjesjagers van een tweedehands Seat Leon is het grootste voordeel daarom eigenlijk verdwenen.
Min: minder vermogen betekent een mindere ophanging
De onderstelconfiguratie van de Leon is afhankelijk van het motorvermogen. De voorwielaangedreven uitvoeringen boven 150 pk hebben, net als de Golf, een multilink achteras, minder sterke versies verlaten de productielijn met een budgetbewuste torsieas. Het verschil valt vooral op als je beide onderstellen naast elkaar rijdt: de torsieas is stugger op drempels en oneffenheden, de multilink-as volgt het wegdek nauwkeuriger. Wil je dus echt een sportieve tweedehands Leon, dan moet je minstens voor de wat duurdere 1.8 of 2.0 TSI’s gaan.
Punten van aandacht voor aankoop
– Krakende draagarmrubbers zijn meestal te verhelpen door ze te smeren;
– Pas bij de breedste bandenmaten op voor onregelmatige slijtage en bijgeluiden;
– De ‘droge’ DSG-variant heeft de naam minder duurzaam te zijn dan de ‘natte’ versie;
– Een duur onderdeel bij reparatie of revisie van de DSG-transmissie is de mechatronische stuureenheid – Controleer in de onderhoudshistorie of de transmissieolie elke 60.000 kilometer is ververst;
– De kans op T(F)SI- en TDI-problemen zoals kettingslijtage, inwendige vervuiling en olieverbruik neemt na 2012 af;
– Klachten over trage navigatie en haperende connectiviteit zijn vaak te verhelpen met nieuwe software;
– Een krakend panoramadak is meestal te verhelpen door het reinigen en smeren van het dakrubber;
– Bij snelle topmodellen is het extra oppassen voor oude structurele schade, in het bijzonder bij importauto’s met een verdacht laag bpm-bedrag.
Lees ook:
Ook interessant
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen