Koopwijzer: occasion Seat Leon (2012 – heden)
De derde generatie Seat Leon verbindt Audi-waardig design met sub-Golf prijzen.Hier vind je alles wat je moet weten voordat je een occasion koopt.
Met zijn scherpe vormgeving, moderne aandrijftechniek en smakelijke aankleding is de derde generatie Seat Leon (modelcode 5F) meer dan ooit een alternatief voor een Volkswagen Golf en zelfs een Audi A3. Ook de toevoeging van de driedeurs SC en de vijfdeurs stationwagon ST dragen bij aan het succes van de Spaanse middenklasser.
Carrosserie
De ontwerpafdeling van Seat maakt opnieuw iets moois van de Leon. De vormtaal is krachtig, met uitgeklopte spatborden, markante vouwen en scherp uitgesneden koplampen en mistlampen. Net als zijn klassegenoten van Audi, VW en Skoda staat de ‘5F’ op het flexibele MQB-platform. Mede hierdoor is er voortaan keuze uit drie carrosserievarianten. Naast de vertrouwde vijfdeurs hatchback is er een driedeurs hatchback (SC) en een verlengde stationwagon (ST). Laatstgenoemde is er ook als X-Perience, een soort Leon Allroad Quattro. Full-led-verlichting en een panoramadak zijn fabrieksopties en ook de sportief aangeklede FR- en Cupra-uitvoeringen keren opnieuw terug in de prijslijst. Najaar 2016 brengt een subtiele facelift met strakgetrokken bumpers en gewijzigde verlichting. Een krakend panoramadak is meestal te verhelpen door het reinigen en smeren van het dakrubber. Bij snelle topmodellen is het extra oppassen voor oude structurele schade, in het bijzonder bij importauto’s met een verdacht laag bpm-bedrag.
Interieur
De doelbewuste budgetuitstraling van het vorige model maakt plaats voor strakke nieuwe vormgeving. Een instrumentarium met witte verlichting en felrode ‘hangende’ tellernaalden en een driespaaks sportstuur accentueren de sportieve intenties. De schakelaars, bedieningselementen en infotainmentsystemen zijn bekend uit andere VAG-modellen. De prijslijst vermeldt verschillende upgrade-pakketten met navigatie, bluetooth en verschillende audiosystemen tot sportstoelen, parkeersensoren en actieve veiligheidssystemen. De facelift (najaar 2016) brengt een elektrische handrem, een nieuw 8-inch infotainmentsysteem met MirrorLink (Android Auto/Apple Carplay) en nieuwe opties waaronder een virtual cockpit, draadloos opladen voor smartphones, adaptive cruise control en een actieve parkeerassistent. Klachten over trage navigatie en haperende connectiviteit zijn vaak te verhelpen met nieuwe software.
Motor
Het benzinegamma bestaat uit een 1.2 TSI (86-110 pk), een 1.4 TSI (122-150 pk) en een 1.8 TSI (180 pk). De Cupra/Cupra R heeft een 2.0 TSI (280-310 pk). In 2015 vervangt de driecilinder 1.0 TSI (115 pk) de 1.2 TSI. De 1.4 TSI is er in verschillende smaken; de nieuwste 1.4 ACT/COD/ecoTSI heeft actieve cilinderuitschakeling. Weinig verkocht is de aan aardgas (cng) aangepaste 1.4 TGI (110 pk). Dieselmotoren zijn de commonrail 1.6 TDI (105-110 pk) en 2.0 TDI (150-184 pk). De kans op T(F)SI- en TDI-problemen zoals kettingslijtage, inwendige vervuiling en olieverbruik neemt na 2012 af. Door de jaren heen gaan achter dezelfde typeaanduiding verschillende motorcodes schuil. De motorspecificaties kunnen sterk afwijken en dat geldt ook voor de klepbediening. (ketting of riem).
Transmissie
Afhankelijk van de motorisering heeft de Seat Leon een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak en voorwielaandrijving. Wie niet zelf wil schakelen, kan kiezen voor een DSG-transmissie. Deze heeft zeven versnellingen en een dubbele drogeplaatkoppeling of zes versnellingen en een dubbele natteplaatkoppeling. Naast een elektronisch sperdifferentieel is 4Drive-vierwielaandrijving met Haldex-koppeling leverbaar op de X-Perience en de Cupra. Pas bij een occasion goed op dat de DSG-transmissie soepel schakelt. De ‘droge’ DSG-variant heeft de naam minder duurzaam te zijn dan de ‘natte’ versie; net als bij een handbak zijn de koppelingsplaten aan normale slijtage onderhevig. Een duur onderdeel bij reparatie of revisie van de DSG-transmissie is de mechatronische stuureenheid. Controleer in de onderhoudshistorie of de transmissieolie elke 60.000 kilometer is ververst.
Wielophanging
De onderstelconfiguratie van de Leon is afhankelijk van het motorvermogen. De voorwielaangedreven uitvoeringen boven 150 pk hebben een multilink achteras, minder sterke versies verlaten de productielijn met een budgetbewuste torsieas. Het verschil valt vooral op als je beide onderstellen naast elkaar rijdt: de torsieas is stugger op drempels en oneffenheden, de multilink-as volgt het wegdek nauwkeuriger. De FR heeft een 15 mm verlaagd sportonderstel, de Cupra heeft een 25 mm verlaagd sportonderstel en kan worden uitgerust met grotere Brembo-remmen. Optionele adaptieve dcc-schokdempers laten de keuze tussen hardere/zachtere demping aan de bestuurder. De X-Perience heeft een 15 millimeter verhoogd onderstel. Af-fabriek staat de Leon op 15- tot 19-inch wielen. Krakende draagarmrubbers zijn meestal te verhelpen door ze te smeren. Pas bij de breedste bandenmaten op voor onregelmatige slijtage en bijgeluiden.
Welke moet ik hebben
De 1.4 TSI met 140-150 pk levert sportieve prestaties bij een acceptabel verbruik; voor maximale kicks gaat er niets boven de 1.8 of 2.0 TSI. Ook de 2.0 TDI maakt de sportieve Seat-belofte helemaal waar. De multilink achterwielophanging is een extra reden om voor een van de topmotoren te kiezen. Met de 1.2/1.0 TSI en 1.6 TDI zijn de prestaties minder flitsend, maar blijft de Leon een waardig alternatief voor een vergelijkbaar gemotoriseerde Golf of A3. Dankzij de scherpe vormgeving heeft het model niet veel meer nodig dan een sportonderstel, 17- of 18-inch lichtmetaal en led-koplampen. Uitvoeringen zijn de Reference (airco, cruise control, mf-stuur), Style (lichtmetaal, leren stuur, climatronic), de FR (sportpakket, Drive Profile) en Cupra (full-led, 19-inch lichtmetaal). Vanaf de facelift komt daar de Xcellence bij. Plezier verhogende fabrieksopties zijn het navigatiesysteem met 6,5- of 8-inch beeldscherm, bluetooth en Seat Sound System of Beats Audio. Het MirrorLink-infotainmentsysteem en Seat Connect zijn leuk en handig.
Moet dit hem worden?
Binnen het VAG-gamma bezet de Seat Leon een kunstmatig gecreëerde niche. De Spaanse middenklasser heeft minder technologie dan Audi, minder binnenruimte dan een Skoda en is minder chic afgewerkt dan een Golf. Toch staat dat staat het model op geen enkele manier in de weg, want nieuw en gebruikt is het een uiterst smakelijke auto
– zo lang je geen karig uitgerust basismodel kiest. De derde generatie Leon verpakt moderne VAG-techniek en moderne comfort- en veiligheidsopties in een aantrekkelijk totaalpakket en is meer dan ooit een waardig alternatief voor een Golf. De keerzijde is dat steeds meer occasionkopers dat ook ontdekken. Een prijspakker is het daardoor niet (meer), maar de prijs en de kwaliteit zijn nog steeds goed in verhouding.
Tijdlijd
zomer 2012 – introductie Seat Leon (5F)
2013 – Leon SC + ST
2014 – Leon Cupra, Leon ST X-Perience, 1.4 TSI ACT, nieuwe 1.2 TSI ,1.4 TGI
2015 – Leon ST Cupra
zomer 2015 – 1.0 TSI, nieuwe infotainmentsystemen, Cupra naar 290 pk
najaar 2016 – kleine facelift, herziening motoraanbod
2017 – Leon Cupra R
2018 – Leon Cupra Black
Onderdeelprijzen
Remblokken voor, per set € 58,59
Remschijven voor, per set € 96,34
Distributieset incl. waterpomp, vanaf € 86,48
Koppelingset compleet (DSG7), € 389,08
Aircocondensor, vanaf € 134,72
Prijzen gelden voor een Seat Leon 1.4 TSI (150 pk) DSG uit 2014 en zijn inclusief btw en exclusief montage.
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 175,-
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 250,-
Longlife-onderhoudsbeurt vanaf € 275,-
Het onderhoudsinterval is maximaal 30.000 kilometer/2 jaar (Longlife) of 1 jaar/15.000 kilometer (vaste interval).
Beschikbaarheid op de markt: goed-uitstekend
Waar voor geld: goed
Betrouwbaarheid en degelijkheid: goed
Beschikbaarheid onderdelen: uitstekend
Kopen
+ Oogt goed
+ Rijdt goed
+ Moderne (aandrijf)techniek
Niet kopen
– Multilink achteras niet standaard
– Leuke uitvoeringen zijn relatief duur
Punten van aandacht voor aankoop
– Krakende draagarmrubbers zijn meestal te verhelpen door ze te smeren
– Pas bij de breedste bandenmaten op voor onregelmatige slijtage en bijgeluiden.
– De ‘droge’ DSG-variant heeft de naam minder duurzaam te zijn dan de ‘natte’ versie
– Een duur onderdeel bij reparatie of revisie van de DSG-transmissie is de mechatronische stuureenheid – Controleer in de onderhoudshistorie of de transmissieolie elke 60.000 kilometer is ververst
– De kans op T(F)SI- en TDI-problemen zoals kettingslijtage, inwendige vervuiling en olieverbruik neemt na 2012 af
– Klachten over trage navigatie en haperende connectiviteit zijn vaak te verhelpen met nieuwe software
– Een krakend panoramadak is meestal te verhelpen door het reinigen en smeren van het dakrubber
– Bij snelle topmodellen is het extra oppassen voor oude structurele schade, in het bijzonder bij importauto’s met een verdacht laag bpm-bedrag
Denk ook eens aan een
Ford Focus III (2009-2018)
De dynamische maatstaf in het C-segment heeft rondom een onafhankelijke wielophanging, communicatieve besturing en smakelijke Ecoboost-turbobenzinemotoren. Het dashboard is minder druk sinds de laatste facelift. 6000-60.000 euro
Alfa Romeo Guilletta (2010-heden)
Scherpe lijnen, goede rijeigenschappen en sterke turbomotoren maken van de Giulietta een echte smaakmaker. De standaarduitrusting is uitgebreid en de occasionvraagprijzen zijn traditioneel gunstig. 7500-40.000 euro
Lees ook:
Ook interessant
-
Met een standkachel in de auto hoef je nooit meer te krabben
-
Is videobellen tijdens het rijden toegestaan?
-
Koopwijzer: Tesla Model 3 – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Mag je zomaar je auto wrappen of spuiten in een andere kleur?
-
Wie is schuld bij aanrijding op gecombineerde in- en uitvoegstrook?
-
Wat is de meldcode van jouw auto en waar kun je hem vinden?
-
Oordopjes of koptelefoon dragen in de auto: mag dat eigenlijk wel?
-
Mag je doorrijden bij groen verkeerslicht en een vol kruispunt?
-
Auto stationair laten draaien: in deze buurlanden krijg je een flinke boete
-
Kruising met onverharde weg: dit is wie er voorrang moet verlenen
-
7 cadeaus waar Sinterklaas autoliefhebbers een plezier mee doet
-
Is linksplakker rechts passeren zonder wisselen van rijstrook fout?