Veel accu en veel luxe voor je euro’s: dit is de Zeekr 001
Nog meer nieuws van Zeekr, het nieuwe Chinese merk op de Nederlandse markt. Eerder vandaag namen we de Zeekr X onder de loep, nu stellen we het tweede model aan je voor: de 001.
Als je denkt ‘die auto heb ik eerder gezien’, dan laat je geheugen je niet in de steek. De 001 was ooit een conceptmodel van Lynk & Co. Er werd zelfs een raceauto van de sedanversie gemaakt. Al had deze brandstofauto onderhuids niets meer met de conceptcar te maken.
De Zeekr 001 heeft een 100 kWh accupakket
De voor Nederland gloednieuwe Zeekr 001 is een volledig elektrische auto en heeft als directe concurrent auto’s als de Nio ET5, BMW i4 en Hyundai Ioniq 6. Toch is de nieuwkomer met een lengte van 4,96 meter langer dan die rivalen. Daarbij is de actieradius van 620 kilometer, door een groot 100 kWh accupakket, meer dan de genoemde concurrenten.
Aandrijflijnen
Het vermogen van de instapper ligt op 272 pk en 343 Nm aan koppel. Deze versie heeft dezelfde elektromotor als in zijn kleinere broertje, de X, ligt. Echter, de 001 staat op het SEA1-patform van moederfabrikant Geely en de X heeft de SEA2-architectuur als basis. Het SEA2-platform is gemaakt voor kleinere modellen.
Terug naar die 001. De instapper sprint in 7,2 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en heeft een topsnelheid van 200 kilometer per uur. Wil je meer vermogen, dan kan je voor de vierwielaangedreven versies kiezen. De twee snelle uitvoeringen (Performance en Privilege) hebben altijd 544 pk en 686 Nm aan koppel. De nul-naar-honderd-sprint neemt slechts 3,8 seconden in beslag.
De Privilege is meer gericht op comfort en heeft een adaptief onderstel met luchtvering. Met de Performance kom je volgens de de WLTP-meetmethode 590 kilometer ver, bij de Privilege sta je na 580 kilometer met een lege accu.
Flink trekgewicht
Een groot voordeel van de AWD-versies is het trekgewicht. Beide mogen ze 2.000 kilogram trekken. De RWD mag met 1.500 kilo ook al een hoop trekken.
Prijs Zeekr 001 in Nederland
De Zeekr 001 wordt in de markt gezet als een luxe auto. Zo is bijvoorbeeld een verwarmde eerste en tweede zitrij standaard en heb je zowel een klokkenpaneel als een gigantisch head-up display. Een goedkope Chinese auto is het dan ook niet, maar de 001 biedt wel veel accu en veel luxe voor het geld.
De instapper kost 60.490 euro, de Performance heeft een prijskaartje van 63.490 euro en de Privilege is nog eens 5 mille duurder. Tussen oktober en december van dit jaar worden de eerste 001’s in Nederland uitgeleverd.
Zeekr X is nieuwe Volvo-concurrent, maar heeft een groot nadeel
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze betaalbare elektrische auto heeft 10 jaar gratis onderhoud
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Zeekr 001
-
Doei Tesla Model Y! Dit is nu de populairste EV van Nederland
-
Prijs van de Mercedes-AMG E 53 bekend en die is… merkwaardig
-
Deze elektrische auto’s kun je nog in 2024 verwachten
-
Let op: nieuw soort flitsers geplaatst en de boetes zijn niet mals
-
Duik in de prijslijst: Ford Bronco eindelijk in Nederland
-
Met Abarth 500e naar Frankrijk: ideale EV-trip met weinig range
-
Voor het bpm-bedrag van de nieuwe Volkswagen Golf, kocht je ooit bijna een nieuwe
-
Deze elektrische Polestar kan sneller laden dan jij kan tanken
-
Volkswagen maakt minder winst door EV’s, maar verdient geld aan dit Chinese merk
-
Dit kost de goedkoopste Alfa Romeo, de Junior, in Nederland