Uber en Volvo tonen productieklare autonome auto
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F254701_volvo_cars_and_uber_present_production_vehicle_ready_for_self-driving.jpg)
Uber en Volvo werken al sinds 2016 samen aan een autonoom voertuig. Beide partijen zijn nu op het punt aangekomen dat ze het productieklare autonome resultaat aan de wereld tonen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F254702_volvo_cars_and_uber_present_production_vehicle_ready_for_self-driving.jpg)
Wellicht kunt u zich nog het fatale ongeluk met de autonome Uber in de Verenigde Staten herinneren. Hierbij reed een Volvo XC90 met allerlei autonome snufjes van Uber tijdens een testrit een vrouw aan. Deze overleed niet veel later. Ondanks het dodelijke incident zijn de twee partijen toch verder met elkaar in zee gegaan en tonen ze nu het resultaat daarvan: een Volvo XC90 met allerlei autonome snufjes van Uber.
Vraagtekens
Volgens de twee partijen kan deze nieuwe XC90 volledig autonoom rijden. Daar zetten wij direct onze vraagtekens bij, want elke andere fabrikant van autonome-technologie vraagt zich af of volledige autonomie überhaupt wel mogelijk gaat zijn. Zelfs Google’s Waymo claimt dat het meer moeite heeft met het ontwikkelen van de technologie dan het aanvankelijk verwachtte. Daarnaast geeft elke fabrikant, zelfs het altijd overoptimistische Tesla, aan dat we nog jaren verwijderd zijn volledig autonome auto’s.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F254706_volvo_cars_and_uber_present_production_vehicle_ready_for_self-driving.jpg)
Maar die claim terzijde, want gelukkig hebben Volvo en Uber wel geleerd van de fouten die in het verleden gemaakt zijn. Zo bevat de auto nu verschillende back-up systemen die moeten ingrijpen als de hoofdsystemen uitvallen. Denk hierbij aan een extra accu en een noodremfunctie die bij een fout direct de auto tot stilstand brengt. Dit laatste onderdeel bleek tijdens het noodlottige incident om onbekende redenen te zijn uitgeschakeld.
Bestuurder
Hoewel Volvo en Uber claimen dat de auto volledig autonoom kan rijden, geven ze wel aan dat de hij vooralsnog een bestuurder nodig heeft. Dit om veilig door drukke gebieden te kunnen rijden. Deze door Uber opgeleide automobilist krijgt de mooie naam ‘Mission Specialist, en zit dus altijd achter het stuur als de auto de weg op gaat.
De technologie op deze XC90 moet vanaf 2020 op Volvo’s nieuwe auto’s terug te vinden zijn. Deze zullen dan alleen niet in staat zijn om zonder bestuurder te kunnen rijden, maar helpen hem met dingen als rijden op de snelweg. Ook kan het de irritaties van start/stop verkeer wegnemen. Iets wat de auto’s van bijvoorbeeld Tesla, Mercedes en BMW nu al kunnen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen
-
Waarom de Maserati MC20 GT2 Stradale géén heldenmaker is
-
Aston Martin: ‘Onze klanten haten elektrische auto’s!’
-
Zo verdwijnen miljoenen aan EV-subsidie naar het buitenland