Tweede cosmetische ingreep voor Porsche Macan
Voor 2022 staat de volgende generatie Macan op de Porsche-agenda, maar dat model komt er louter met elektrische aandrijving. Om de liefhebbers van een verbrandingsmotor te bedienen, ondergaat de SUV een tweede opfrisbeurt, zoals Autovisie al twee jaar terug onthulde. Dit gaat er veranderen.
Vier jaar duurde het voordat de op de Los Angeles International Auto Show 2013 gepresenteerde Macan zijn eerste tussentijdse opfrisser onderging. Normaliter komt dan drie jaar later de volgende generatie. Maar dit keer bewandelt Porsche een andere route. Er komt weliswaar een compleet nieuwe generatie, maar de bestaande variant blijft er naast bestaan. De volgende editie wordt namelijk een elektrisch model en aangezien niet de hele wereld op een elektromodel zit te wachten, wil het merk niet zomaar 90.000 jaarlijkse verkopen zien verdampen. Vandaar dat het bestaande, hier afgebeelde model een tweede facelift ondergaat.
Familie van Audi
In 2022 moet de opgewaardeerde Macan verschijnen. In dat jaar debuteert ook de volledig elektrische Macan. Dat laatste type staat op een fonkelnieuwe bodemsectie, dat Porsche van Audi overneemt en dus deelt met in ieder geval de Q6 E-tron (2022) en A6 E-tron (2023). De specificaties van de drie varianten zullen elkaar nauwelijks ontlopen, al geeft Porsche wel zijn eigen kernwaarden aan de aandrijflijn. De Duitsers kiezen voor meerdere configuraties, zodat het een breed leveringsprogramma kan aanbieden, zoals het momenteel ook met de Macan doet.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fporsche-macan-s-3.jpg)
Beperkt motorenprogramma
Zo uitgebreid als Porsche de Macan nu op de prijslijst heeft staan, zo’n diversiteit staat niet voor de opgefriste versie gepland. De Duitsers schrappen motoriseringen, zo bericht het Duitse Auto Motor und Sport. De Macan S en Macan Turbo ruimen naar verluidt het gamma. De GTS blijft, maar krijgt wel de motor uit de Turbo oftewel de 2,9-liter biturbomotor (440 pk). De S krijgt de 380 pk-uitvoering van het V6-blok. Als basismotorisering houdt Porsche de viercilinder aan. De krachtbron gaat naar 265 pk, een plus van 20 pk. Bij de motorische aanpassingen blijft het niet. De Macan krijgt een hertekend front en kont. Binnenin monteert Porsche een verbeterd infotainment, dat een plaats heeft in de opnieuw ontworpen middenconsole. De traditionele knoppen maken plaats voor tiptoetsen.
Puntjes op de i
Wanneer Porsche het doek van de vernieuwde Macan trekt, is nog niet bekend. De autobouwer zet momenteel de puntjes op de i en voert nog enkele ondersteltesten uit.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met EV op vakantie? Deze landen hebben vaakst laadpalen op de camping
-
Kia: ‘Te veel EV’s verkopen is een probleem, te veel brandstofauto’s ook’
-
Nee, de batterij van jouw elektrische auto wordt helemaal niet snel slecht!
-
Waarom je de Volkswagen Golf GTI Edition 50 liever niet in de regen rijdt
-
Nieuwe Italiaanse supercar ken je nog niet | Sjoerds Weetjes 456
-
Met dit eenvoudige ‘werk’ verdien je 100.000 euro als klikspaan
-
Volkswagen ID.2 R krijgt de elektromotoren op een bijzondere plek
-
Elektrische rijders massaal misleid: 50% van laadfacturen klopt niet
-
Citroën C3- en DS 3-bezitters mogen niet meer in hun auto rijden! Wat nu?
-
Op dit Europese eiland geldt geen maximumsnelheid
-
Nieuwe Tesla Model Y-concurrent komt toch naar Nederland! Dit kost-ie
-
Auto-CEO’s: ‘Europa nog nooit zo weinig concurrerend geweest’