Tussentijdse opfrisser voor Suzuki Swift Sport
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F04%2F621005.jpg)
Suzuki noemt hem Modeljaar 2020 of zelfs Series II. Feit is dat de Suzuki Swift Sport enkele aanpassingen heeft gekregen. Het meest in het oogspringend -letterlijk tenminste- is de nieuwe carrosseriekleur Flame Orange Pearl Metallic, want op motorisch vlak ondergaat de Swift Sport zijn grootste aanpassing.
De kleurstelling is standaard in combinatie met Super Black Pearl, dat je op het dak terug ziet. De oranje tint op de Swift Sport betekent altijd dat de rappe Japanner in een duo-two-kleurstelling wordt uitgevoerd. De lak voegt zich aan het rijtje kleuren dat specifiek voor de krachtigste Swift-versie beschikbaar is. Champion Yellow, Burning Red Pearl Metallic en Speedy Blue Metallic zijn de andere. Andere tinten zijn overigens beschikbaar, maar die deelt de Sport met de reguliere versies. Overigens krijg je in combinatie met de genoemde rode en blauwe lak nu ook een zwart dak.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F04%2F621012.jpg)
Rijkere uitrusting
Maar achter de kleur, die optioneel verkrijgbaar is, schuilt meer. Suzuki geeft de Swift Sport voor het nieuwe modeljaar nieuwe zaken mee. De rijkere uitrusting betekent echter geen prijsverhoging. Het gaat om parkeersensoren, dodehoeksensoren, verkeersbordherkenning en rear cross traffic alert. Laatstgenoemde voorziening geeft de bestuurder een signaal wanneer tijdens het achteruitrijden ander verkeer nadert, zodat een aanrijding voorkomen kan worden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F04%2F620998.jpg)
Hybride-aandrijflijn
De grootste aanpassing heeft echter op motorisch vlak plaats. Suzuki haalt de 1,4 liter benzinemotor met turbo eruit en lepelt er voortaan een 1,4 liter benzinemotor met turbo in. Echter, het nieuwe blok is een hybridevariant, voorzien van een 48V-systeem. Dat betekent wel dat de viercilinder aan vermogen inlevert. De 140 pk in de oude worden 129 pk in de nieuwe, maar dankzij de startgenerator (ISG) komt daar weer 14 pk bij. Suzuki heeft de hybridecomponenten onder de voorstoelen geplaatst voor een betere balans. Door de ISG daalt het brandstofverbruik. De Swift Sport consumeert 4,7 l/100km en dat was 5,6 l/100 km. De sprint 0-100 km/h en topsnelheid liggen op respectievelijk 9,1 seconden en 210 km/h. Daarmee blijft de topsnelheid ongewijzigd, maar heb je voor de sprint 0-100 km/h een volle seconde extra nodig, te meer het wagengewicht met 50 kg toenam.
Suzuki heeft de vernieuwde Swift Sport sinds 1 maart op de prijslijst staan. De eerste exemplaren zijn al onderweg. De prijslijst start bij 25.399 euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Aston Martin: ‘Onze klanten haten elektrische auto’s!’
-
Zo verdwijnen miljoenen aan EV-subsidie naar het buitenland
-
Gaat lekker daar in Duitsland! Nu ook ontslagen bij Porsche
-
Adrenaline, actie en een grindbak: in 3 dagen naar een racelicentie
-
Fusie met Honda mislukt, Nissan schrapt nu duizenden banen
-
Onderhoud aan je auto is straks wellicht niet meer te betalen
-
Eén onderdeel van gecrashte Porsche Tom Waes blijkt bijzonder waardevol
-
Leukste Volkswagen Passat krijgen wij niet! En bedankt, Belastingdienst
-
Deze 58.995 euro kostende Chinees moet jou uit een BMW i5 houden
-
Actiegroep: ‘Verbied afkortingen als PHEV, HEV en MHEV’
-
‘Automobilisten ontkennen steeds vaker schuld bij kleine aanrijding’
-
Duik in de prijslijst: de Ford Puma Gen-E