Suzuki Swift AllGrip met vierwielaandrijving naar Nederland
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F04-voor-alle-weersomstandigheden-de-suzuki-swift-allgrip.jpg)
De Nederlandse importeur van Suzuki is overstag. Het bedrijf ziet marktpotentieel in een vierwielaangedreven Swift. Deze uitvoering, die officieel als Swift AllGrip te boek staat, wordt elders in Europa al geruime tijd geleverd. Het is de eerste keer dat de vierwielaandrijver in Nederland wordt aangeboden.
De term AllGrip staat binnen het Suzuki-programma voor aandrijving op alle wielen. De fabrikant kiest voor een enkele verbinding tussen de voor- en achteras. Het systeem op de Jimny is uitgebreider. De offroadspecialist beschikt over een tussenbak met lage gearing. De Swift is in de basis een voorwielaandrijver, maar wanneer de voorste wielen de krachtoverbrenging niet aankunnen omdat het rubber grip verliest, dan stuurt de elektronica direct trekkracht naar de achterwielen.
De uitvoering herken je direct. Niet alleen door de AllGrip-badge, maar ook door de toegenomen wagenhoogte. De Swift AllGrip staat hoger op de wielen. Het verschil van 2,5 cm zorgt ervoor dat de bodemvrijheid van het model nu 14 cm bedraagt.
Verschillen
De vier wielen krijgen de trekkracht via een handgeschakelde transmissie van een 1,2 liter benzinemotor. Het Mildhybride-blok levert 91 pk. Volgens Suzuki ligt het brandstofverbruik van de viercilinder in de Swift AllGrip op 5,7 l/100 km (WLTP) gemiddeld. De tweewielaandrijver komt tot een gemiddeld verbruikscijfer op papier van 5,0 l/100 km. Aan het blok koppelt Suzuki een handgeschakelde vijfversnellingsbak. In vergelijking met de tweewielaandrijver zijn de overbrengingsverhoudingen van de derde, vierde en vijfde versnelling aangepast. De AllGrip haalt nu een topsnelheid van 170 km/h, 10 km/h minder dan de tweewielaangedreven Swift. De sprint 0-100 km/h duurt 12,6 tellen, tegen 11,9 seconden voor zijn broertje.
Prijslijst
Suzuki biedt de 4×4-versie aan voor € 1.500,- extra ten opzichte van de 4×2, wat de instapprijs onder de twintig mille-grens houdt. Hij kost € 19.899,-. Voor dat bedrag levert Suzuki de Select met een 7 inch groot display, Apple CarPlay en Android Auto, stoelverwarming, een achteruitrijcamera, 16 inch lichtmetalen wielen en mistlampen. Voor iets meer luxe is er de Stijl met een climate control, instelbare snelheidsbegrenzer, LED-koplampen en Suzuki Safety System met automatisch remsysteem, Lane Departure Warning en adaptive cruise control aan toe.
De nieuweling staat per direct op de prijslijst.
Video Suzuki Swift (2017) Autovisie
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Honda ZR-V
-
Column: ‘Elektrische auto’s zijn de oplossing niet’
-
15- en 14-jarige vluchten in gestolen Toyota voor politie
-
’s Werelds goedkoopste auto van Tata als Nederlandse occasion
-
Waarom de GT3 R Rennsport de ultieme Porsche 911 is, maar je ‘m niet wil
-
Dit kost de Volkswagen ID.7 in Nederland
-
Deze bekeuringen moet je niet betalen!
-
Mistig? Dit is wanneer je mistlampen mag gebruiken
-
Bijna 40 procent van de Nederlanders vult ruitenvloeistof eigen auto niet bij
-
De BMW X2 moet gewoon lekker normaal doen
-
Waarom de elektrische auto van Huawei Tesla van zijn troon kan stoten
-
Autorijden is duur: maar carpoolen voor veel Nederlanders geen optie