Troonopvolger Kia Niro staat klaar
Met de Niro veroverde Kia afgelopen jaar de hoogste podiumtrede van de Nederlandse autoregistraties. Een heel knappe prestatie voor een model dat alweer sinds 2016 op de markt is. Toch moet het succesmodel binnenkort zijn positie uit handen geven, want de fabrikant maakt zich op voor de volgende editie.
Deze zomer moet de tweede generatie Niro zijn opwachting maken. De nieuwe editie is compleet nieuw, maar de crossover houdt vast aan de huidige filosofie van aandrijfbronnen. Ook de kakelverse editie komt er met verbrandingsmotoren en een elektromotor. De Zuid-Koreanen plannen een hybride (HEV), plug-in hybride (PHEV) en een volledig elektrische versie (EV), zoals het merk dat op de huidige Niro ook leverde. Sterker nog, binnen het Kia-programma was de Niro de eerste die zo’n divers aanbod aan krachtbronnen leverbaar werd.
Verbeterde Hybrid-aandrijflijn
Kia gaat voor wat betreft het motorenaanbod voor de nieuwste Niro nog niet de diepte, maar geeft wel de specificaties van de Hybrid vrij. Die uitvoering beschikt over een zogeheten Smartstream-viercilinder met een cilinderinhoud van 1,6 liter, uitgedost met directe inspuiting. De krachtbron levert 105 pk en 144 Nm. In vergelijking met de vorige Niro HEV claimt Kia een verbeterde koelings-, wrijvings- en verbrandingstechnologie voor maximale brandstofefficiëntie. Het blok beschikt een synchrone elektromotor met permanente magneet. Door het vermogen van 32 kW komt het systeemvermogen van de geëlektrificeerde één-punt-zes op 141 pk. Aan de krachtbron hangt Kia een zestraps automaat met dubbele koppeling. Details van de PHEV en EV houdt Kia nog even geheim.
Flink gegroeid
De krachtbronnen hangen in een nieuw platform, dat de crossover een stuk groter maakt. De lengte neemt van 4,36 meter tot 4,42 meter toe. In de breedte en hoogte komen er respectievelijk 2 en 1 cm bij, wat de Niro met ingeklapte spiegels 1,82 meter breed en 1,55 meter hoog maakt. De assen staan net als de bumpers verder uit elkaar, zij het slechts 2 cm. Binnen deze grotere maatvoering geeft Kia meer bewegingsvrijheid op. Ook het bagagevolume profiteert van de toegenomen buitenmaten. Kia geeft een kofferbakinhoud van 451 liter op. Dat is 15 liter meer dan voorheen. Of het aantal opgegeven liters ook voor de PHEV en EV geldt, is niet bekend.
Digitale schermen
Voor de interieuraankleding kiest Kia voor een dashboard met twee grote displays. Het instrumentarium is volledig digitaal en bestaat uit ene 10,25 inch groot display. Daarnaast monteert Kia een tweede scherm voor het infotainmentsysteem en de klimaatregeling. De Zuid-Koreanen kleden het af met een in hoogglans zwart afgewerkte middenconsole. De fabrikant heeft in de tunnel een variabel in te delen, extra groot opbergvak ondergebracht. De smartphone kan indien het toestel het toelaat draadloos worden opgeladen. USB C-aansluitingen en opbergvakken zijn ook aan de stoelen te vinden, waaraan ook een kledinghanger is bevestigd. De zetel aan de passagierszijde kan met een druk op de knop worden omgetoverd in een comfortabele ligstoel. De gebruikte materialen binnenin zijn gebruikt. Kia kiest voor gerecyclede materialen. Zo is de hemelbekleding gemaakt van gerecycled behang.
C-stijl in andere kleur
Aan de buitenzijde valt de optionele duo-tone kleurstelling op. Anders dan bij bijvoorbeeld de Sportage krijgt niet het dak een andere tint, maar het achterste deel van de koets. Het is voor Kia niet nieuw, maar wel op de Niro. De auto komt er in negen carrosseriekleuren, zoals Cityscape Green, Snow White Pearl, Mineral Blue, Interstellar Grey en Orange Delight. De dubbele kleuren, Runway Red en Steel Grey. Voor de C-stijl zijn meerdere tinten beschikbaar, maar niet zoveel als lakkleuren.
Veiligheidssystemen
Kia voorziet de Niro van onder andere Forward Collision-Avoidance Assist (waarschuwing voor aanrijding met andere verkeersdeelnemers), Junction Turning en Junction Crossing (hulp voor naderende kruising), Intelligent Speed Limit Assist (snelheidsbegrenzer) en Safe Exit Assist (uitstapwaarschuwing).
Kia maakt de prijzen van de nieuwe Niro later bekend. De importeur onderhandelt nog met de fabriek over de prijsstelling.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze 5 klassiekers zijn volgend jaar wegenbelastingvrij
-
Bestuurders vaker verblind door koplampen: onderzoek is gestart
-
Hyundai ontdekt dat jij toch liever knoppen hebt dan touchscreens
-
Voyah maakt de Free ineens veel goedkoper
-
BMW M4 CS vs. Ford Mustang Dark Horse: welke is de beste?
-
Oei, zie hier waarom je niet te snel door diep water moet rijden
-
Zoveel liter benzine mag je maximaal meenemen uit Duitsland en België
-
Cupra Terramar ineens veel goedkoper in Nederland, dit is waarom
-
Creatieve armoede? Gelekte beelden tonen nieuwe Nissan Micra
-
Occasions alleen in westen populair, Chinezen kopen niet tweedehands
-
Daar is-ie dan! Xiaomi’s ‘betaalbare’ Porsche-killer gaat in productie
-
Mazda-designer bevestigt: deze sportwagen is gemaakt voor productie