Compleet ander leven voor nieuwe Kia Niro

We kondigden ‘m eerder deze week al aan: de nieuwe Niro. Kia heeft inmiddels het doek van de volgende verkooptopper getrokken.

De Kia Niro is in Nederland mateloos populair. Vorig jaar was ‘t al de bestverkochte auto en ook dit jaar doet het model weer mee in de top van het klassement. Vanaf medio 2022 is er echter een nieuwe Niro die nóg meer succes voor Kia moet gaan opleveren.

Habaniro

Hoewel de auto optisch mijlenver van het huidige model staat, wisten we al wel een beetje wat we konden verwachten. Kia liet namelijk enige tijd geleden al de Habaniro concept zien, en ook deze week meldde het dat die auto de inspiratiebron was voor het nieuwe model.

Kia blijft maar doorpakken: dit wordt de nieuwe Niro

Door de nieuwe neus heeft de Niro niet alleen een veel stoerder voorkomen, ook staat-ie dichter bij z’n grotere broer uit het Kia-gamma, de Sorento. De C-stijl springt echter het meest in het ook. Die is ten eerste breed, maar heeft ook een andere kleur dan de rest van de carrosserie. Of elke Niro standaard zo’n afwijkend paneel krijgt, is niet bekend.

EV6

Ook in het interieur maakt de Niro flinke stappen. Het binnenwerk doet denken aan dat van de nieuwe EV6, door het nieuwe stuurwiel en de middentunnel die in de richting van de bestuurder is gekanteld. Kia meldt verder dat het interieur is vervaardigd uit gerecyclede materialen. De hemelbekleding is gemaakt van gerecycled behang, terwijl de stoelen zijn bekleed met een stof gemaakt van eucalyptusbladeren.

Wat Kia precies met de aandrijflijnen van de Niro gaat doen, is nog even afwachten. Zeker is dat er natuurlijk een volledig elektrische variant van komt, en ook de hybride- en plug-in hybride-varianten zullen weer beschikbaar zijn. Waarschijnlijk wel met een iets grotere accu en verbeterde range. Het huidige elektromodel kan op papier tot 455 kilometer elektrisch rijden. De PHEV-variant heeft een elektrisch bereik van 49 kilometer.

Snelladen Kia Niro

Met name de elektrische variant zal op papier waarschijnlijk niet veel verder komen dan de huidige versie. Dat komt omdat het elektrische bereik van die auto op papier maar weinig scheelt ten opzichte van topmodel EV6. Waar de Niro wel stappen moet maken, is op het gebied van snelladen. Dat doet-ie namelijk met maximaal 80 kW en dat is inmiddels een gedateerd getal.

De Niro is nog tot en met 5 december te zien op de Seoul Mobility Show. Vanaf medio 2022 is-ie beschikbaar in ons land.