Tesla begon dit jaar niet bepaald sterk, maar het bedrijf van Elon Musk lijkt nu bezig te zijn met een comeback. De Amerikaanse autobouwer laat weten dat het afgelopen kwartaal niet alleen een productierecord, maar ook een leveringsrecord heeft neergezet.

Tesla Model 3


Een stijgende lijn vasthouden lukt nog niet echt bij Tesla. Eind vorig jaar boekte het voor het eerst winst, om het gelijk in het eerste kwartaal van dit jaar weer helemaal kwijt te raken. Toen boekte de autofabrikant namelijk een monsterverlies van $702 miljoen. Zelfs Elon Musk, Tesla's CEO, zag zo'n groot verlies niet aankomen. Vervolgens werden er allerlei maatregelen voor bezuinigingen aangekondigd, werd er zeven procent van de werknemers ontslagen en moest er zelfs op WC-verbruik gelet worden. Ook werden auto's goedkoper en daarna weer duurder door gerommel aan de prijsstrategie en bleken er problemen met het fabriceren van genoeg batterijen voor de Tesla Semi en Model Y.

Motiverend mailtje

Ondertussen bleef Musk positief. Hij bleef beweren dat Tesla op een leveringsrecord afstoomde. Vorige maand was het bedrijf blijkbaar al erg dichtbij. Een motiverend mailtje van de CEO naar zijn werknemers moest de productie nog een beetje extra aansporen. Het lijkt geholpen te hebben, want Tesla zette afgelopen kwartaal meer auto's in elkaar dan ooit tevoren. Ook hebben er nog nooit zoveel klanten wereldwijd hun elektrische auto voor de deur kunnen zetten.

Geproduceerd Geleverd Geleverd Q1
Model S/X 14.517 17.650 12.100
Model 3 72.531 77.550 50.900
Totaal 87.048 95.200 63.000

De 95.200 geleverde Tesla's is ver boven verwachting van analisten. Deze gokten op een getal rond de 91.000. Resultaat is dan ook dat Tesla's aandeel flink in de lift zat. Het steeg met ongeveer 8% naar $240 dollar. Daarmee zit het nog niet op het hoogtepunt van boven de $300,-, maar krabbelt het wel weer langzaam terug.

China

Met de nieuwe cijfers lijkt het erop dat Elon Musk en de zijnen weer op koers liggen voor het beloofde aantal van 360.000 tot 400.000 geproduceerde Tesla's voor het einde van het jaar. Deze cijfers worden steeds haalbaarder naar mate de productie in de nieuwe megafabriek in China op gang zal komen later dit jaar. Daar zullen vooral Model 3's voor de Chinese markt in elkaar gezet gaan worden.