Eén miljoen kilometer op teller. Dat zien we doorgaans alleen bij oude Volvo's of Toyota's voorbij komen, niet bij een auto uit 2013. Laat staan een elektrische auto uit dat jaar. Toch haalde een Tesla Model S deze mijlpaal.


De Duitser Hansjörg Gemmingen houdt enorm van autorijden. Zoveel zelfs dat hij sinds 2014 niet uit zijn Tesla Model S te slaan is. Hij rijdt er dagelijks ongeveer 600 kilometer mee en heeft daardoor in de afgelopen vijf jaar meer dan een miljoen kilometer op zijn tweedehands elektrische auto gezet. Maar dit ging niet zonder slag of stoot. De intensief gebruikte Model S uit 2013 had namelijk de nodige ingrepen nodig om op de weg te blijven.

Vierde motor

Gemmingens Tesla Model S P85D+ heeft namelijk al een vierde motor en een tweede accu. Maar deze nieuwste onderdelen zitten er al vele honderdduizenden kilometers in. De eigenaar claimt dat de huidige accu al zo'n 470.000 kilometer zijn werk doet, en dat de motor het al 680.000 kilometer volhoudt. De problemen met de eerdere motoren en het andere accupakket zijn voornamelijk onder garantie van Tesla opgelost. Daarbij bleek het accupakket voor een flink probleem te zorgen, want Gemmingen kreeg van Tesla een leenaccu waar hij een half jaar mee reed (150.000 km). Zoveel tijd had het bedrijf nodig om de problemen met het kapotte pakket op te sporen. Uiteindelijk kreeg de Duitser een andere tweedehands gereviseerde batterij aangeboden. Daar gaat hij erg zuinig mee om. Hij laadt voornamelijk langzaam (AC) gedurende de nacht bij hotels en bij hem thuis. Superchargers vermijdt hij liever tenzij hij echt een lange reis voor de boeg heeft.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!

Niets te klagen

Opmerkelijk aan dit verhaal is dat de recordbrekende Duitser eigenlijk niets te klagen heeft over zijn Model S. De auto heeft hem één keer in de steek gelaten, maar dat bleek achteraf zijn eigen schuld. Daarnaast heeft hij niets te slechts te vertellen over de bouwkwaliteit of de duurzaamheid van de auto. Het is eerder het tegenovergestelde. De Duitser wil met dit record juist laten zien dat een elektrische auto een uitstekend alternatief is voor milieuvervuilend vervoer zoals normale auto's en vliegtuigen (hij vliegt zelf niet).

Een compleet ander verhaal hoorden we onlangs van enkele Amsterdamse taxichauffeurs die om de havenklap bij de dealer stonden om dat hun Tesla's weer gebreken vertoonden. Wellicht heeft Gemmingen geluk gehad met zijn tweede hands Model S, of is het niet een persoon die snel klaagt. Hoe dan ook, de Duitser is van plan om na de 1.000.000 kilometer de auto nog langer aan te houden. De 1.000.000 mijl en de 2.000.000 kilometer moeten nog aangetikt worden in de elektrische auto.