Taxichauffeurs slepen Tesla voor de rechter om kapotte auto’s (update)
Elektrische auto’s zijn goedkoper in het onderhoud? Niet voor de vier taxichauffeurs die het beu zijn om hun Tesla Model S veelvuldig te laten repareren. Ze slepen daarom nu de fabrikant voor de rechter en eisen het aankoopbedrag terug. (update: onderaan dit artikel een reactie van Tesla)
De Tesla Model S zie je overal als Taxi rijden. Logisch, want hij is ruim, luxe en milieuvriendelijk. Kortom, een auto waar je mensen prima in kunt vervoeren. Ook Tesla vindt dat. Het bedrijf beweert dat de sedan uitermate geschikt is als taxi, en dat houdt in dat hij ook veel kilometers per jaar kan maken zonder al teveel problemen. Maar helaas blijkt dat toch niet helemaal waar te zijn. Vier Amsterdamse taxichauffeurs stappen nu naar de rechter omdat ze het beu zijn om zo vaak hun Model S in te leveren ter reparatie.
Loslatende knipperlichten
De chauffeurs hielden sinds de aanschaf van hun elektrische auto in 2014 alle onderhoudsrapporten bij. En dat bleek niet overbodig, want in een enkel geval stond een Model S 33 keer ter reparatie bij Tesla, en dat in een periode van drie jaar. Voor alle vijf begonnen de gebreken zich na een paar maanden bezit al te vertonen. De heren rijden dagelijks met klanten van en naar Schiphol, en krijgen tijdens deze ritten te maken met loslatende knipperlichten, geluiden bij het sturen en remmen en later zelfs remmen die helemaal niet meer werkten en verroesten en motoren die op de snelweg uitvallen.
De vier heren, werkzaam voor het bedrijf Schiphol Taxi, zijn dan ook allerminst te spreken over hun aankoop van de Tesla Model S. Ze investeerden rond de €85.000 om op Schiphol te mogen rijden, maar hebben daar nu meer dan spijt van. Ook zijn ze helemaal klaar met de service die Tesla biedt. Een software-update die de auto zou moeten verbeteren, zorgde voor een verlaging van het maximale bereik van de auto. Daardoor konden de chauffeurs naar eigen zeggen ineens niet meer 350 kilometer, maar nog maar 200 kilometer op een volle accu rijden. Dat betekende weer meer laden en meer onkosten. Op het verzoek of Tesla de update wilde terugdraaien werd niet ingegaan door de fabrikant.
Laadplaats
Zo werd bij aankoop van de Model S niet alleen beloofd dat ie geschikt was voor intensief gebruik, maar mocht er ook gratis geladen worden bij de Superchargers op Schiphol. Iets wat later niet meer mocht omdat het volgens Tesla een taxiverzamelplaats was geworden en andere Tesla-rijders zich daar niet veilig voelden. De taxichauffeurs werden naar een andere laadplaats gestuurd, maar daar moest achteraf gewoon 18 cent per geladen kWh afgetikt worden. Ook dat was volgens de chauffeurs niet gecommuniceerd.
De maat is dan ook vol. De vier gedupeerden hebben samen met een advocaat Tesla voor de rechter gedaagd. Ze willen hun aankoopbedrag van ruim 86.000 euro terug. In een reactie tegenover het NRC, die dit verhaal bracht, laat Tesla weten dat het logisch is dat intensief gebruikte auto’s vaker stuk gaan. Ze slijten immers sneller.
De werking
Op het gebied van de batterij zegt Tesla dat de kopers zich van te voren hadden moeten verdiepen in de werking van elektrische auto’s. Dan hadden ze kunnen weten dat een Tesla anders werkt dan een auto met verbrandingsmotor en hadden ze dus rekening kunnen houden met een dalend bereik. Daarnaast zegt de Californische autobouwer dat de software-update voor de veiligheid en een accuratere calculatie van het actieradius werd doorgevoerd.
Over het doorgeven van het betalen voor laden bij de alternatieve laadplek wijst Tesla de beschuldigende vinger naar Schipholtaxi. Dit bedrijf had aangegeven dat het hun bestuurders op de hoogte zou brengen van de verandering. Volgens de directeur van Schipholtaxi is dit ook gebeurt. Dat de facturatie pas zes maanden na de verplaatsing op gang kwam had een ‘technische oorzaak’.
Update: reactie Tesla
Tesla reageert tegenover Autovisie met het volgende statement: “We hebben NRC uitgebreid van informatie voorzien. Zij hebben er voor gekozen nogal wat feiten uit het stuk weg te laten waardoor er een suggestief en onvolledig beeld ontstaat. Momenteel overwegen wij juridische stappen tegen NRC, waaronder het in rechte vragen van rectificatie.” Welke informatie er ontbrak in de berichtgeving van de krant laat de autofabrikant helaas niet los.
Tesla kwam de taxichauffeurs overigens nog tegemoet door na het aflopen van het garantietermijn gratis onderhoud aan te bieden. Maar die coulance blijkt niet op te wegen tegen het ongemak dat de taxichauffeurs te verduren kregen. De verzamelde onderhoudsrapporten zijn nu dan ook onderdeel van de aangespannen rechtszaak. Wanneer de rechter uitspraak doet, is nog niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen