Keer op keer komt de Tesla Model 3 als erg veilige auto uit de bus, maar het merk mag de Model 3 niet meer als 'veiligste auto' bestempelen. Dit zou misleidend zijn.

Tesla Model 3 - Euro Ncap


Als we de veiligheidstest van onder andere de Euro NCAP en de Amerikaanse NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) mogen geloven, dan bouwt Tesla uiterst veilige voertuigen. De Model 3 haalde bij beide instanties de volle vijf sterren. En hoewel de NHTSA na de test aangaf dat bestuurders van de Model 3 het minst waarschijnlijk verwond zouden raken in deze auto ten tijde van een ongeluk, mag het bedrijf van Elon Musk niet roepen dat de Model 3 de veiligste auto van dit moment is.

Documenten

Tenminste, dat vindt de Amerikaanse transportautoriteit. Advocaten van deze instelling maakten namelijk bezwaar tegen de blogpost die Tesla op 7 oktober 2018 plaatste. Dit naar aanleiding van een aantal ongelukken met de Model 3 sindsdien. Dat blijkt uit documenten die PlainSite heeft ingezien. Volgens de NHTSA zijn de resultaten van de tests niet zo makkelijk te vergelijken met andere voertuigen als Tesla doet lijken. Sterker nog, volgens hen zijn de uitgegeven scores niet te vertalen naar een rangschikking. Daarom is het onmogelijk om een auto als 'veiligst' of 'perfect' te bestempelen.

Het is overigens niet de eerste keer dat Tesla de veiligheidsscore iets te ruim opvat. In 2013 kreeg de Model S ook alle vijf de sterren toegewezen na uitgevoerde crashtests. Tesla vond dit blijkbaar iets te karig. De elektrische autofabrikant communiceerde zelf namelijk dat de Model S een score van 5,4 sterren had gekregen. Iets wat onmogelijk is aangezien de NHTSA auto's maximaal vijf sterren kan geven.

Niet eens

De Californische autofabrikant is het niet eens met de beschuldiging van misleidende communicatie. Een woordvoerder laat weten dat 'Tesla consumenten van eerlijke en objective informatie over de relatieve veiligheid van voertuigen met een 5-sterren rating voorzien.'