De familie van een in een Tesla Model X verongelukte automobilist spant een rechtszaak tegen de autobouwer aan, zo bericht het persbureau Bloomberg. Uit de data van het voertuig blijkt dat de bestuurder de Autopilot-functie had ingeschakeld en de auto zelf liet sturen.

Tesla Model X


De omgekomen Tesla-rijder is de 38-jarige Walter Huang. Hij reed op 23 maart 2018 in zijn Model X uit 2017 op de Highway 101 in Mountain View, Californië. Uit gegevens van het onderzoeksteam komt naar voren dat Huang het Autopilot-systeem van de auto had ingeschakeld. Hij had als snelheid 75 mph (120 km/h) ingegeven en had de handen gedurende de zes seconden voorafgaand aan de crash niet aan het stuur. In de 60 seconden voor de dodelijke impact reed de chauffeur 26 seconden zonder het stuurwiel vast te houden. De data gaf aan dat het systeem drie veiligheidswaarschuwingen in de laatste 15 minuten had gegeven, om de chauffeur erop te attenderen het stuurwiel in de hand te nemen.

Botsabsorbeerder

Volgens het rapport, zo schrijft Bloomberg, vertraagde de auto tot 65 mph (104 km/h) doordat er een auto voor de Tesla opdook. Vervolgens stuurde de Tesla naar links en accelereerde de auto weer richting de ingestelde 75 mph. De Tesla botste toen op de vangrail. De botsabsorbeerder op de punt van de vangrail kon de Tesla niet opvangen, aangezien die nog beschadigd was van de aanrijding een week eerder. Iets waarvoor de staat Californië wordt aangeklaagd.

Terugroepen

Tesla wordt nu aangeklaagd omdat de betrokkenen vinden dat de autobouwer moet weten dat de auto de rijstrook kan verlaten en op vaste objecten kan botsen, waarbij de inzittenden letsel kunnen oplopen. De aanklager vindt dat Tesla dat risico moet uitsluiten en de auto’s met Autopilot had moeten terugroepen en klanten moet waarschuwen voor dit soort handelingen.

Levende crashtestdummies

De Amerikaanse autobouwer geeft in een verklaring aan dat bij het gebruik van Autopilot “de bestuurder alert moet zijn en de chauffeur zijn handen aan het stuur moet houden. Zodra Autopilot wordt ingeschakeld, krijgt de bestuurder deze herinnering”, aldus Tesla. De familie van de overleden chauffeur beschuldigt Tesla ervan “de Autopilot-software met levende bestuurders te testen”. Zij wil met de rechtszaak andere Tesla-rijders en bestuurders van andere modellen waarschuwen.

Blind vertrouwen

Sinds Tesla het Autopilot-systeem introduceerde heeft de autobouwer al diverse updates doorgevoerd om de techniek te verbeteren. In het verleden zijn er al verschillende ongelukken gebeurd, waarbij de chauffeur blind vertrouwde op de technologie. In de nieuwere types past Tesla onder andere een krachtigere processorchip toe en werd de naam van het systeem gewijzigd.

Louter hulpmiddelen

Tal van fabrikanten leveren technische systemen waarbij de auto door middel van stuurbewegingen binnen de rijstrook blijft en de wagen de snelheid kan afstemmen op de lagere snelheid van de voorligger. De combinatie van lane assist en adaptieve cruise controle werkt echter niet bij alle modellen exact hetzelfde, terwijl er een groot verschil is tussen lane assist en lane departure warning system. In alle gevallen krijgt de bestuurder een waarschuwing in het instrumentarium dat de handen het stuur moeten vasthouden. De hedendaagse systemen op de nu verkrijgbare auto’s zijn niet in staat om veilig zelfstandig te rijden. Het zijn louter hulpmiddelen om een minder alerte bestuurder bij te staan.