Porsche 917 Concept, retro of futuristisch?
Het jaar 1970, Porsche wint voor het eerst de 24 uur van Le Mans. Hans Herrmann en Richard Attwood weten de etmaal durende race te winnen door 343 rondes te rijden in de Porsche 917K. Negentien overwinningen en 50 jaar later komt het Duitse automerk met een ode aan die race, want dat is deze Porsche 917 Concept.
Retro
Het kan heel goed kloppen dat het racenummer en de kleurcombinatie van deze conceptcar je bekend voorkomen. Dit zijn namelijk, je raadt het al, precies de kleuren en het nummer van de winnaarsauto van een halve eeuw geleden. Zou dit studiemodel dan een hint voor een nieuwe hypercar in retro-stijl zijn? Als je het verleden kent, kun je de toekomst iets beter voorspellen. Kijk daarom mee met Autovisie-redacteur Dries van den Elzen die eerder een video maakte over de rijke sportscar historie van Porsche samen met de Nederlandse topcoureurs Gijs van Lennep en Jeroen Bleekemolen terug te blikken op de Le Mans overwinningen die ze met het merk behaald hebben.
De plannen
Porsche heeft bovendien een roemrijk verleden met super- en hypercars. Denk aan de Carrera GT met atmosferische V10 of de plug-in hybride 918 Spyder. Zit er meer in de pijplijn? Michael Steiner (bestuurslid R&D Porsche): “Zulke auto’s brengen we niet continu uit. Ik hoop dat we op een gegeven moment opnieuw de kans krijgen om te laten zien wat er technisch mogelijk is. De markt voor dit soort auto’s is nooit te klein voor Porsche, dus er is potentie. Als we zo’n auto uitbrengen, dan zijn ze vaak al direct uitverkocht. In de laatste jaren ligt de focus van het Porsche R&D-centrum vooral op de Taycan: de eerste volledig elektrische Porsche. Na dit project is er wellicht ruimte voor een supercar, maar niet op korte termijn. Interessant is dat er in de markt een strijd gaande is tussen performance hybrids en batterij-elektrische auto’s. In mijn optiek is een hybride auto nog altijd sneller op het circuit, ook al doet een BEV (Battery Electric Vehicle) er niet veel voor onder. Het gewicht van de batterijcellen is echter nog steeds hoog. Voor 400 tot 500 kilometer WLTP-range moet je veel gewicht aan een supercar toevoegen.”
Voorgangers
Een ode aan een andere Le Mans-legende van Porsche is die van ‘Moby Dick’. De Porsche 935 was en is een cadeautje voor het 70-jarig bestaan van het merk. Met een prijskaartje van 701.948 euro en een oplage van 77 exemplaren is de nieuwe 935 zeer exclusief. Het is een niet gehomologeerde racewagen op basis van de Porsche 911 GT2 RS. Dat betekent dat hij niet kan worden ingezet in officiële races, maar wel tijdens bijvoorbeeld circuitdagen. De 935 was dan wel geen winnaar op Le Mans, hij zette wel een topsnelheid van 367 km/h neer op het rechte stuk. Meer weten over de nieuwe 935? Check dan dit verhaal. Of doe de Autovisie Kennisquiz over de Porsche 935.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’