Weer teken van leven Lamborghini Huracan Sterrato
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2F619856.jpg)
Dat Lamborghini het studiemodel Huracan Sterrato transformeert in een gelimiteerde productieversie, is voor de Autovisie-lezer geen nieuws. Dat de offroad-uitvoering nog dit jaar wordt voorgesteld, is evenmin een geheim. Om de spanning rond de lancering van de V10-sportwagen op te bouwen, deelt het merk alvast enkele plaatjes van de voorloper van de uiteindelijke versie.
De Sterrato is de allerlaatste uitvoering van de Huracan, zo kon Autovisie eerder onthullen. Met deze opgehoogde uitvoering introduceert Lamborghini de allerlaatste versie van de Coupé. Het is tevens de allerlaatste keer dat de fabrikant uit het Italiaanse Sant’Agata Bolognese een nieuwe uitvoering binnen de Huracan-familie presenteert.
Einde verhaal voor de Huracan Spyders
De Spyder rolt in zijn huidige vorm met bestaande uitvoeringen richting het einde van zijn carrière, ondanks dat van de coupé-variant recent nog twee nieuwe varianten verschenen. Eerst was daar het kakelverse topmodel STO.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2F619860.jpg)
Recent kwam daar de Tecnica bij. Overigens zijn beide types voor de Europese markt uitverkocht. De Huracan Sterrato is de enige telg die binnen het V10-programma nog leverbaar is. Niet voor lang overigens, want de oplage van de uitvoering wordt beperkt.
Grotere bodemvrijheid op het studiemodel van de Sterrato
De specificaties van de Huracan Sterrato zijn nog niet bekend. Voor het studiemodel vergrootte Lamborghini de bodemvrijheid met 47 mm. Mede daardoor nam de aanloophoek van de sportcoupé met één procent toe, terwijl de afloophoek met 6,5 procent toenam.
Waarom de Lamborghini Urus een tweede keus is | Sjoerds Weetjes 268
Tegelijkertijd zette Lamborghini per as de wielen van het studiemodel van de Sterrato drie hele centimeters verder uit elkaar, wat mede komt door de toepassing van 20 inch groter wielen met speciale banden.
Opvolger Huracan
Lamborghini werkt al geruime tijd aan de opvolger van de Huracan. Dat model staat voor 2024 op de agenda. Anders dan met het bestaande model wordt het geen coproductie met Audi Sport, dat binnen de samenwerking voor de huidige generatie zelf een R8 introduceerde. Toch zijn de heren van Audi Sport betrokken bij de ontwikkeling van de volgende editie. Hoe die auto gaat heten, is niet bekend. Dat Lamborghini voor een vers naamplaatje kiest, is reeds aan Autovisie door Lamborghini’s topman Stephan Winkelmann bevestigd.
De Sterrato krijgt dit keer een V8-motor achter de stoelen, die geëlektrificeerd is. De plug-in hybride-aandrijflijn zal een forse vermogensstap zetten. Dat komt door de aanwezigheid van de elektromotor. Naar verluidt deelt de Huracan-opvolger zijn elektro-ondersteuning met de Aventador-opvolger en Urus PHEV, die voor respectievelijk 2023 en eind 2022 op de agenda staan.
De Sterrato deel zijn architectuur met Aventador-opvolger
Ondanks dat er geen R8 verschijnt, komt de Sterrato voort uit een samenwerkingsverband. Hij deelt zijn architectuur, zij het niet voor de volle 100%, met de opvolger van de Aventador. Het gaat alleen om delen die aan het oog onttrokken zijn door bodypanelen en dashboard. Het percentage gelijke onderdelen geeft Lamborghini niet op.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tesla liegt klanten voor: ‘Video zelfrijdende auto in scène gezet’
-
Tesla-topman Musk denkt dat grootste rivaal uit China zal komen
-
Dit kost de Lucid Air Grand Touring in Nederland, goedkoper dan Tesla Model S?
-
Occasions: 3 tweedehands auto’s waarmee je een caravan kan trekken voor maximaal 10.000 euro
-
ViaPlay wordt duurder: zo stream je Formule 1 goedkoper of gratis
-
Autovisie Kennisquiz: lang leve de ledlichtunits (2/2)
-
Laat de Hummer maar komen: EU wil zwaardere auto’s toestaan met rijbewijs B
-
Dit is hoe groot het accupakket van Tesla’s elektrische vrachtwagen (Semi) is
-
Dochteronderneming Nederlandse Lightyear falliet
-
Deze bijzondere Audi Activesphere heeft een laadbak
-
Peugeot wil Europa’s grootste EV-fabrikant worden, en dit is hoe
-
5 redenen om (niet) een elektrische camper te kopen