Te koop: zonder deze Ferrari 288 GTO was er geen F40 geweest
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2Fbacabf8912abbd9c4c052f39c017fd02428c42a2.jpg)
‘Estimate available on request’, staat er op de site van veilinghuis RM Sotheby’s. Nou, dan weet je het wel. Deze Ferrari 288 GTO Evoluzione gaat miljoenen opleveren als hij tussen 19 en 21 oktober bij opbod wordt verkocht. Hij is er één van vijf. Twee exemplaren zijn in het bezit van Ferrari zelf, slechts drie van particulieren, waaronder deze. De 288 GTO Evoluzione is de missing link tussen de 288 GTO en de F40.
Midden jaren tachtig was rally de spectaculairste autosport op aarde, met vuurspuwende Groep B-monsters die in een pk-race naar de hemel waren verwikkeld. Letterlijk, want in 1986 zorgden meerdere dodelijke ongelukken ervoor dat de rallyklasse werd verboden. De Audi Sport Quattro S1 Evo, Peugeot 205 T16 Evo, Ford RS200 en Lancia Delta S4 waren te snel geworden, te onhandelbaar. Combineer dat met toeschouwers die letterlijk op centimeters van de actie stonden en je hebt een fatale cocktail.
Ferrari 288 GTO Evoluzione bedoeld voor Groep B
Ferrari had ook een oogje op Groep B en liet de 288 GTO homologeren door de FIA. Daarvoor moesten tweehonderd straatauto’s worden gebouwd (het werden er uiteindelijk 272). In de regels stond bovendien dat er twintig extra exemplaren moesten komen om wijzigingen aan de racewagen te homologeren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2Fd463f3a940c761a03b4a28b9e04179dd4b78bd07.jpg)
Want die wijzigingen had Ferrari al lang in gedachten. Met het oog op deelname aan Groep B werd in Maranello reeds gewerkt aan een volgende stap: de Ferrari 288 GTO Evoluzione.
Toen Groep B in 1986 werd verboden, had Ferrari vijf exemplaren van de Evoluzione klaar. De productie ervan werd direct gestopt. Naar verluidt was de Evoluzione vooral bedoeld voor particulieren die mee wilden doen aan asfaltrally’s. Voor op het gravel was de supersportwagen te extreem.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2Fe984b24b53741b43b57c1a2829d76801c9cca7bc.jpg)
Onder alle aanpassingen is de 288 GTO nog steeds herkenbaar, maar dan met een drastisch andere neus en een Ferrari F40-achtige achterzijde. De koets is van kevlar en koolstofvezel om het gewicht zo laag mogelijk te houden.
Een vermogen van 650 pk op slechts 940 kilo wagengewicht
De Tipo F114 CK-motor van de Evoluzione heeft grotere turbo’s en een andere tuning dan dezelfde krachtbron uit de 288 GTO. Het resultaat is 250 pk meer (was 400 pk, nu 650 pk). Door zijn ultralage gewicht van 940 kilo heeft de Evoluzione een pk/gewichtsverhouding van 1 op 1,61.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2Fdccece22498d40b71e849aa34acd8151721a704a.jpg)
Met zijn top van 370 kilometer is hij de snelste GT-racewagen die Ferrari in de jaren tachtig heeft gebouwd. Hij was van groot belang voor de ontwikkeling van de F40. Zet de twee naast elkaar en de overeenkomsten zijn meteen duidelijk.
Eigendom geweest van de vader van F1-coureur Lance Stroll
De auto die bij RM Sotheby’s in de verkoop gaat, is chassisnummer 79888. Hij is de vierde van de vijf gebouwde Evo’s, die in 1988 werd afgeleverd aan de Belgische coureur en zakenman Jean Blaton. Zo’n achttien jaar later verkocht die hem weer aan het autobedrijf waar hij hem vandaan had: Garage Francorchamps van Jacques Swaters.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2F903739d63ec5c668dd972c9a0d983bad1174267f.jpg)
Daarna is deze 288 GTO eigendom geweest van onder meer Lawrence Stroll, vader van F1-coureur Lance Stroll, en David Lee, een bekende Amerikaanse Ferrari-verzamelaar.
Recent gerestaureerd voor maar liefst 133.000 euro
Een paar jaar geleden is de Evoluzione helemaal gerestaureerd bij specialist Michelotto, die ook betrokken was bij de ontwikkeling van het model. De rekening daarvoor was meer dan 133.000 euro. Veel geld, maar peanuts bij wat de 288 GTO half oktober gaat opleveren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2Fcdd360b23e739c1a5c2fb80f1f77e9218ca4e536.jpg)
Hij wordt overigens niet op de traditionele manier geveild bij RM Sotheby’s. Althans, niet publiekelijk. Het is een zogeheten gesloten verkoop, waarbij geïnteresseerden in het geheim een bod doen. Het spreekt voor zich dat het hoogste wint.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2Fea145b4d6894125b93cdf5453e36ad6b7078cb0c.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom deze extreem zeldzame Ferrari maar 300.000 dollar opleverde
-
Waarom je de half miljoen euro kostende Ferrari Purosangue geen SUV mag noemen!
-
Harde crash gefilmd: Nederlander en Belg rijden Ferrari’s total loss
-
Waarom Ferrari 16M pijnlijke F1-resultaten Ferrari blootlegt
-
Dit Ferrari-modelletje kost net zoveel als een Mitsubishi Space Star
-
Ferrari Purosangue verslaat Rolls-Royce als duurste SUV ooit
-
Dit is de goedkoopste Ferrari die je nu op Marktplaats koopt
-
Tuner maakt 458 Speciale beter. Laat Ferrari het maar niet horen…
-
Ferrari bezig met Tesla Roadster-achtige ‘raketten’
-
Werknemers Ferrari krijgen recordbonus
-
In detail: Ferrari Purosangue, de volbloed | Sjoerds Weetjes 330
-
Deze occasion wil je: een betaalbare Ferrari Mondial Quattrovalvole