Remco Slump
Remco Slump Nieuws 25 sep 2022
Leestijd: 3 minuten

Te koop: zonder deze Ferrari 288 GTO was er geen F40 geweest

‘Estimate available on request’, staat er op de site van veilinghuis RM Sotheby’s. Nou, dan weet je het wel. Deze Ferrari 288 GTO Evoluzione gaat miljoenen opleveren als hij tussen 19 en 21 oktober bij opbod wordt verkocht. Hij is er één van vijf. Twee exemplaren zijn in het bezit van Ferrari zelf, slechts drie van particulieren, waaronder deze. De 288 GTO Evoluzione is de missing link tussen de 288 GTO en de F40.

Midden jaren tachtig was rally de spectaculairste autosport op aarde, met vuurspuwende Groep B-monsters die in een pk-race naar de hemel waren verwikkeld. Letterlijk, want in 1986 zorgden meerdere dodelijke ongelukken ervoor dat de rallyklasse werd verboden. De Audi Sport Quattro S1 Evo, Peugeot 205 T16 Evo, Ford RS200 en Lancia Delta S4 waren te snel geworden, te onhandelbaar. Combineer dat met toeschouwers die letterlijk op centimeters van de actie stonden en je hebt een fatale cocktail.

Ferrari 288 GTO Evoluzione bedoeld voor Groep B

Ferrari had ook een oogje op Groep B en liet de 288 GTO homologeren door de FIA. Daarvoor moesten tweehonderd straatauto’s worden gebouwd (het werden er uiteindelijk 272). In de regels stond bovendien dat er twintig extra exemplaren moesten komen om wijzigingen aan de racewagen te homologeren.

Ferrari 288 GTO
(Afbeelding: RM Sotheby’s)

Want die wijzigingen had Ferrari al lang in gedachten. Met het oog op deelname aan Groep B werd in Maranello reeds gewerkt aan een volgende stap: de Ferrari 288 GTO Evoluzione.

‘Groep B brandde hard, doofde uit en komt nooit meer terug’

Toen Groep B in 1986 werd verboden, had Ferrari vijf exemplaren van de Evoluzione klaar. De productie ervan werd direct gestopt. Naar verluidt was de Evoluzione vooral bedoeld voor particulieren die mee wilden doen aan asfaltrally’s. Voor op het gravel was de supersportwagen te extreem.

Ferrari 288 GTO
(Afbeelding: RM Sotheby’s)

Onder alle aanpassingen is de 288 GTO nog steeds herkenbaar, maar dan met een drastisch andere neus en een Ferrari F40-achtige achterzijde. De koets is van kevlar en koolstofvezel om het gewicht zo laag mogelijk te houden.

Een vermogen van 650 pk op slechts 940 kilo wagengewicht

De Tipo F114 CK-motor van de Evoluzione heeft grotere turbo’s en een andere tuning dan dezelfde krachtbron uit de 288 GTO. Het resultaat is 250 pk meer (was 400 pk, nu 650 pk). Door zijn ultralage gewicht van 940 kilo heeft de Evoluzione een pk/gewichtsverhouding van 1 op 1,61.

Ferrari 288 GTO
(Afbeelding: RM Sotheby’s)

Met zijn top van 370 kilometer is hij de snelste GT-racewagen die Ferrari in de jaren tachtig heeft gebouwd. Hij was van groot belang voor de ontwikkeling van de F40. Zet de twee naast elkaar en de overeenkomsten zijn meteen duidelijk.

Head to head: Ferrari 288 GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari

Eigendom geweest van de vader van F1-coureur Lance Stroll

De auto die bij RM Sotheby’s in de verkoop gaat, is chassisnummer 79888. Hij is de vierde van de vijf gebouwde Evo’s, die in 1988 werd afgeleverd aan de Belgische coureur en zakenman Jean Blaton. Zo’n achttien jaar later verkocht die hem weer aan het autobedrijf waar hij hem vandaan had: Garage Francorchamps van Jacques Swaters.

288 GTO Evoluzione
(Afbeelding: RM Sotheby’s)

Daarna is deze 288 GTO eigendom geweest van onder meer Lawrence Stroll, vader van F1-coureur Lance Stroll, en David Lee, een bekende Amerikaanse Ferrari-verzamelaar.

Recent gerestaureerd voor maar liefst 133.000 euro

Een paar jaar geleden is de Evoluzione helemaal gerestaureerd bij specialist Michelotto, die ook betrokken was bij de ontwikkeling van het model. De rekening daarvoor was meer dan 133.000 euro. Veel geld, maar peanuts bij wat de 288 GTO half oktober gaat opleveren.

288 GTO Evoluzione
(Afbeelding: RM Sotheby’s)

Hij wordt overigens niet op de traditionele manier geveild bij RM Sotheby’s. Althans, niet publiekelijk. Het is een zogeheten gesloten verkoop, waarbij geïnteresseerden in het geheim een bod doen. Het spreekt voor zich dat het hoogste wint.

288 GTO Evoluzione
(Afbeelding: RM Sotheby’s)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.