Dit zijn de eerste details van de elektrische Porsche Cayman en Boxster
Porsche is achter de schermen druk bezig met een elektrische Cayman en Boxster. Hoewel er nog niets bekend is over de modellen, verklapt dr. Frank-Steffen Walliser, Vice President van de productlijnen 911 en 718, al een en ander.
Het gebruik van exotische materialen, zoals het vele koolstofvezel van de Mission R, is volgens Walliser uitgesloten, want veel te duur. Niettemin mikt Porsche voor de Cayman op een autogewicht dat niet heel ver van de 1500 kilo van de Mission R zal zitten. Wellicht is dit haalbaar door gebruik te maken van een kleiner accupakket dan de 82 kWh van het concept. “Wat ons betreft is een actieradius van ongeveer 322 kilometer, gemeten volgens de Amerikaanse EPA-meetcyclus, een mooie waarde voor een sportwagen”, legt Walliser uit.
Supersnel laden
“Om het gewicht zo laag mogelijk te houden concentreren we ons liever op supersnel bijladen dan op een grote actieradius. We hebben een bepaald doelgewicht op het oog, en als we daaronder komen, zullen we de extra speelruimte wel gebruiken om de actieradius te verhogen, niet om het gewicht te verlagen.” De Mission R heeft een 900 volt-boordnet en kan snelladen tot 350 kW.
Consistente prestaties van de aandrijflijn zijn volgens Porsche ook belangrijker dan de traditionele sprints van stilstand naar 100 km/h. “Koeling is nu de allergrootste uitdaging bij de ontwikkeling van een echt sportieve elektro-auto. Om continu hoog vermogen te leveren en veel remenergie te recupereren, moet je enorm veel hitte kunnen afvoeren. We experimenteren daarom samen met Mobil met niet-geleidende koelvloeistof, waarmee we zowel de motor als de accupakketten vanbinnen direct kunnen koelen, in plaats van via nabijgelegen koelleidingen. Maar die techniek is nog niet klaar voor productie.”
‘Naam elektrische Porsche Macan staat nog niet helemaal vast’
1073 pk
De opgegeven prestaties van de Mission R, 1073 pk in kwalificatiemodus en 671 pk in racetrim die tussen de 25 en 40 minuten volgehouden kan worden, een 0-100 km/h in 2,5 seconden en een top van rond de 300 km/h, zouden er niet gek uitzien voor een elektrische sportwagen. Opvallend is de keus om slechts twee motoren met sperdifferentiëlen te gebruiken, en niet bijvoorbeeld drie, zoals Tesla bij de Model S Plaid toepast. “We kunnen alle voor- en nadelen van twee, drie of vier motoren in simulaties uitwerken, en nu hebben we hiervoor gekozen”, is alles wat Walliser daarover kwijt wilde. “Wait and see.” De volgende generatie Cayman en Boxster staat voor 2024 gepland. De fabrikant zal de bestaande tweezitters enige tijd ernaast blijven leveren.
Porsche introduceert volgend jaar een nieuw elektromodel, te weten deze elektrische Macan. Over de naam van die auto is men het echter nog niet eens. De reguliere Macan is immers ook recent van een facelift is voorzien. De auto wordt in ieder geval gebouwd op het PPE-platform. Audi toont even later een Q6 E-tron op dezelfde basis. Zeker is dat die elektrobasis niét wordt gebruikt voor de elektrische Cayman en Boxster. In het PPE-platform liggen de accu’s namelijk in de bodem en dat is niet bevordelijk voor de zitpositie.
Lees ook:
Ook interessant
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Team Alert trapt wijd open deur in: ‘Jongeren overschatten hun rijvaardigheid’
-
Mercedes-AMG GT 63 Pro: duurste en dikste, maar niet de sterkste
-
Toch met dieselbusjes in binnenstad? Dit wil de Tweede Kamer
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland