Speciale Aston Martin DBX Straight Six niet voor Europa
Met de DBX introduceerde Aston Martin zijn eerste SUV en met dat model bereikt de Engelse sportwagenbouwer een bredere kopersgroep. Om nog meer klanten te trekken komt het nu ook met een speciale versie van de DBX, de Straight Six. De versie is er echter alleen voor de Chinese markt.
Straight Six staat voor zescilinder lijnmotor. De Engelsen verwachten met een kleinere motor een grotere kopersgroep in China aan te spreken, aangezien de zespitter door het lokale belastingstelsel financieel minder wordt belast. Voor de overige markten levert Aston Martin de DBX alleen met V8-motor.
Motor van Mercedes-Benz
Net als die achtcilinder is de zes-in-lijn van Mercedes-Benz afkomstig. Het blok draagt de interne codenaam M256 en kent een afgerond slagvolume van 3,0 liter. Deze mild-hybride aandrijflijn met integrated starter/alternator en 48 volt-boordsysteem wordt door Mercedes-Benz onder andere in de S-Klasse aangeboden. In de DBX komt de krachtbron tot 435 pk en 520 Nm.
Plug-in hybride onderweg
Het leveringsprogramma van de DBX zal ook in Europa worden verrijkt. De eerder geplande zescilinder plug-in hybride-aandrijflijn van Aston Martin-makelij is definitief afgeschoten. De Engelsen kiezen voor de nog te presenteren stekkerversie voor een geëlektrificeerde V8-motor, zoals die onlangs voor de Mercedes-Benz GT 4-door Coupé is aangekondigd. De aandrijflijn maakt de DBX tot de sterkste SUV in zijn klasse. Hoe Aston Martin de motorisering binnen het gamma noemt, is nog niet bekend.
De extra krachtbron -voor Europa houdt Aston Martin alleen aan V8-krachtbronnen vast- is niet de enige aanpassing voor de DBX. De crossover onderging eind vorig jaar al enkele kleine modificaties, die hoofdzakelijk op de afwerking en kwaliteit van de SUV zijn gericht. Enkele voor productie kostbare afwerkingsdetails werden geschrapt.
Na valse start, verkoop in de lift
De DBX werd in 2019 voorgesteld en ging in mei 2020 officieel in de verkoop. Echter, de productie van de auto werd kort daarna stilgelegd als gevolg van de coronacrisis. In juli 2020 werd de bouw van de SUV hervat en kon er in september 2020 worden begonnen met de levering van de eerste exemplaren. De stop betekende dat er 30 procent minder exemplaren van de SUV werden gemaakt dan voorzien.
In totaal verlieten vorig jaar 1516 stuks de fabriek in Wales, waarvan 1171 exemplaren pas in het vierde kwartaal werden uitgeleverd. Het merk had al meer dan 2000 orders in de voorverkoop geschreven. Over de eerste drie kwartalen van 2021 wist Aston Martin al 2186 stuks af te leveren. Het merk geeft aan tot diep in 2022 over een goed gevulde orderportefeuille te beschikken.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8