Boat Tail markeert grenzeloze toekomst voor Rolls-Royce

Wie vandaag de dag bij Rolls-Royce aanklopt voor een nieuwe auto, kan zijn of haar nieuwe Cullinan, Ghost of Phantom tot in de puntjes personaliseren. Maar in de toekomst gaat dat nóg verder. Deze indrukwekkende Boat Tail markeert de grenzeloze toekomst voor de Britse autobouwer.

Want de kans bestaat nu nog altijd dat je in grote lijnen dezelfde Cullinan hebt als je buurman. Het koetswerk van de modellen is namelijk grotendeels gelijk aan elkaar, welke van de 44.000 beschikbare kleuren voor de spiegelkappen je ook kiest. Daar komt binnenkort verandering in, want Rolls-Royce kondigt vandaag aan weer een heuse coachbuilding-divisie op te zetten.

Rollend chassis

Dat wil zeggen: het vervaardigen van unieke carrosserieën op een ‘rollend’ chassis. Dat gebeurde in het begin van de vorige eeuw veelvuldig. Autofabrikanten leverden toen een chassis met aandrijflijn aan, waarna een externe partij een carrosserie bouwde naar wensen van de klant. Dat ging makkelijk, omdat een koetswerk in die tijd nog op een los chassis werd geplaatst. Tegenwoordig is een zelfdragende carrosserie de standaard, met structuren en panelen die ook het uiteindelijke koetswerk van de auto bepalen. Veel modificaties zijn daarom lastig te realiseren, waardoor coachbuilding nagenoeg is uitgestorven.

Deze Rolls-Royce Phantom is gebaseerd op een houten schommelstoel

Rolls-Royce kondigde echter bij de presentatie van de huidige Phantom aan dat die auto in principe elke gedaante zou kunnen aannemen. Sowieso dient het aluminium en flexibele spaceframe ook als basis voor de huidige Ghost, Wraith, Dawn en Cullinan. Maar de flexibiliteit van het platform gaat verder dan dat. Klanten kunnen namelijk een unieke auto, volledig naar eigen wens en smaak, door de fabrikant op het spaceframe laten bouwen.

Steeds meer vraag

Niet zo gek, want in dit segment draait alles om personalisatie. Volgens Rolls-Royce dienen ontwerpers van een toekomstig ‘coachbuilt’-model slechts rekening te houden met vier vaste punten op de hoek van de auto. De lengtes en afmetingen van of tussen het schutbord, de wagenvloer, dwarsbalken en dorpels kunnen worden uitgerekt of verkleind om tot een unieke auto te komen. Een eis van de fabrikant is wél dat de uiteindelijke auto onmiskenbaar een Rolls-Royce is. De befaamde Spirit of Ecstasy zal dus altijd op de neus van een model prijken. Uiteraard moet de auto daarnaast altijd voldoen aan de technische eisen.

Het is niet zo dat Rolls-Royce de afgelopen jaren helemaal geen unieke one-offs en coachbuilding-projecten meer oppakte. In 2017 nog presenteerde het de indrukwekkende Sweptail. Ondertussen vervaardigde het ook unieke projecten voor klanten, die hun creaties echter liever geheim hielden. Maar omdat de wereld van dit soort gepersonaliseerde auto’s, waar klanten een enorme geldsom voor over hebben, steeds populairder werd, heeft Rolls-Royce nu besloten om een heel nieuwe coachbuilding-divisie in het leven te roepen. Deze Boat Tail is daar het begin van.

Maritieme wereld

Zoals de naam al aangeeft – en je van de foto’s kunt opmaken – diende de maritieme wereld als inspiratiebron voor deze bijzondere Rolls-Royce. De fabrikant geeft aan dat er drie van deze auto’s zijn vervaardigd, allemaal naar de persoonlijke wensen van de drie klanten. Het trio heeft het complete ontwerpproces samen met de ontwikkelaars van de auto’s doorlopen.

Rolls-Royce presenteert vandaag een van de auto’s. Het is een zeer indrukwekkende creatie, die – net als een Phantom – 5,9 meter lang is. Ter inspiratie diende een Rolls-Royce Boat Tail uit 1932, die de betreffende cliënt in z’n privécollectie heeft staan.

Fraai is het compleet hertekende front. De imposante grille van de Rolls-Royce staat niet meer óp de neus, maar is geïntegreerd in het front. Het laat direct zien dat deze ‘nieuwe’ afdeling van de Britten verder gaat dan het hertekenen van de bumperpartij of luchtinlaten. De plattere lichtunits hebben nu bovendien een soort grote wenkbrauw, die deze Boat Tail een geheel eigen gezicht geeft.

Op de achterzijde springt natuurlijk het houten ‘dek’ in het oog, een sterke referentie naar die maritieme wereld waarop deze Boat Tail is gebaseerd. Fraai is ook het zogenoemde ‘canopy’-dak, dat tevens gefixeerd is en niet rijdend te openen of sluiten is. Wil de eigenaar van deze Boat Tail genieten van de zon, dan dient hij of zij het dak volledig te verwijderen. Het zorgt voor een fraai aangezicht wanneer het dak op de auto zit. Gaat het onverhoopt toch regenen tijdens een dakloze rit, dan is er altijd nog een tonneau cover om de inzittenden droog te houden.

Perfecte koeling van de wijn

Bijzonder fraai is de werking van dat achterste ‘dek’. Middels een druk op een knop opent het geheel zich volledig, waarna een complete ‘hosting suite’ tevoorschijn komt. Zo bevat de Boat Tail twee koelvakken die een specifieke en geliefde champagne van de eigenaar binnen no time tot precies 6 graden kan koelen: de perfecte temperatuur voor de betreffende champagne. Geheel in traditie van Rolls-Royce heeft deze Boat Tail ook een heuse parasol. Cocktailtafels en stoelen die precies en enkel bij deze auto passen, maken het grandioze plaatje compleet.

Uiteraard is ook het interieur van deze Boat Tail volledig naar wensen van de klant vervaardigd. De blauwe tint is overduidelijk de favoriete kleur van de eigenaar (of moeten we zeggen: creator) van deze Rolls-Royce. De unieke creatie is verder aangekleed met instrumenten en klokjes van de hoogste kwaliteit (Bovet), zoals het een auto van dit kaliber betaamt.

Straatlegaal

Deze auto is uiteraard ook volledig gehomologeerd en dus straatlegaal. Al met al laat Rolls-Royce met deze fascinerende Boat Tail zien waartoe het in staat is, en hoe het de klanten optimaal kan bedienen. Wij (en waarschijnlijk jij ook) kunnen er alleen maar van dromen. Geniet hieronder dus nog maar van de foto’s en maak je alvast op voor de volgende indrukwekkende creatie. Als de klant het met ons wil delen, uiteraard. Want die is en blijft de koning.