Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 27 mei 2021

Deze BMW E30 M3 DTM met retro-livery produceert 800 pk

Een uit de hand gelopen hobby, zo zou je dit BMW-project van Mush Alkarkhi kunnen noemen. Hij ging aan de slag met een BMW E30 M3 en voorzag die legende van een flinke upgrade én een bijzondere retrolivery.

De originele BMW E30 M3 was niet anders bedoeld dan als een echte race-auto voor de straat. De BMW E30 M3 ontstond omdat de Duitsers mee wilden gaan doen in de Groep A-kampioenschappen. Dat wilde het doen met de 3-Serie van de E30-generatie. Volgens de regels moest het daarom ook een straatversie, gebaseerd op de race-auto, op de markt brengen. Vijfduizend om precies te zijn, in de eerste twaalf maanden van productie. Het model maakte de Motorsport-afdeling van het merk bereikbaar voor het grote publiek, maar was nog steeds exclusief genoeg om in de smaak te vallen bij de meer gefortuneerde klanten. De E30 M3 is tot op de dag van vandaag een absolute legende.

E36

Als eerbetoon aan deze Duitse klassieker besloot Alkarkhi aan de slag te gaan met de BMW E30 M3. De motor, de S52B32, komt direct uit de BMW M3 E36. Deze produceert nu, dankzij onder andere een turbo en intercooler, een indrukwekkende 800 pk en maakt van deze E30 M3 een nog groter racemonster. Z’n maker zegt dat zelfs een vermogen van 1100 pk mogelijk is. De versnellingsbak is naar verluidt nog wel van de E30 M3, maar de remklauwen en remschijven komen van een nieuwere E46. De auto heeft daarnaast luchtvering en ook aan de carrosserie is het nodige aangepast.


E30 M3 tot het extreme

De E30 M3 is voorzien van een widebody-kit en heeft daardoor een zeer strakke look die meteen doet denken aan DTM-auto’s. Toch is deze wel extremer dan die variant van deze icoon. De voorsplitter, diffuser en de dubbele achtervleugel tillen deze toch al brute racemachine naar een hoger niveau.

De Tic Tac-retrolivery maakt het plaatje compleet. Dat is een verwijzing naar de livery waarmee Allen Berg in 1991 meedeed aan het Deutsche Tourenwagen Masters, ofwel DTM. Ook nog eens historisch verantwoord, dus.