Vintage reportage: de speciale edities van de legendarische BMW E30 M3

De BMW E30 M3 was vanaf z’n geboorte een echte race-auto voor de straat, maar BMW had al snel door hoe het geld aan die legende in wording kon verdienen. In Autovisie Magazine nummer 22, dat nu in de winkels ligt, duiken we in het verleden van de sportsedan aan de hand van twee hyperexclusieve modellen.

Het is voor de autoliefhebber waarschijnlijk een bekend verhaal: de BMW E30 M3 ontstond omdat de Duitsers mee wilden gaan doen in de Groep A-kampioenschappen. Dat wilde het doen met de 3 Serie van de E30-generatie. Volgens de regels moest het daarom ook een straatversie, gebaseerd op de race-auto, op de markt brengen. Vijfduizend om precies te zijn, in de eerste twaalf maanden van productie.

Speciale edities van de M3

Een flinke opgave, maar als snel werd duidelijk dat BMW goud in handen had met de splinternieuwe M3. Het model maakte de Motorsport-afdeling van het merk bereikbaar voor het grote publiek, maar was nog steeds exclusief genoeg om in de smaak te vallen bij de meer gefortuneerde klanten. Al snel verschenen er daarom speciale edities van het model, waarmee BMW inspeelde op de luxe-wensen van luxe-klanten.

In Autovisie Magazine duiken we aan de hand van twee heel bijzondere modellen in het verleden van de waanzinnige E30 M3. We ontmoeten de zeer exclusieve Cabriolet en spreken af met een van de meest gewilde speciale edities: de Johnny Cecotto Edition. Hoe kwamen ze tot stand? Wat maakte de modellen destijds bijzonder en welke indruk maken ze vandaag de dag nog op ons? Beide modellen laten goed zien hoe de E30 M3 een product was van compromissen tussen de gepassioneerde Motorsport-afdeling en de slimme marketingheren van BMW in München. Maar dat maakt ze gelukkig niet minder indrukwekkend. Integendeel.

Autovisie Magazine 22

Benieuwd naar het verhaal en de prachtige fotoreportage van een van de meest fraaie sportsedans uit de geschiedenis? Alles lees en zie je in Autovisie Magazine nummer 22.

Fotografie: Noël van Bilsen