Renault laat knotsgekke restomod zien van legendarische 5
Renault laat nog een restomod van de legendarische 5 zien. Ditmaal een versie met 380 pk die nóg extremer is dan de eerder getoonde conceptmodellen.
Althans van Renault zelf dan. De in 2021 getoonde restomod van Legende Automobiles is nog een stukje leuker met zijn 400 pk viercilinder. Desondanks is het uiterlijk van dit eigen studiemodel van Renault een stuk extremer. De daadwerkelijk aangekondigde nieuwe 5 is daarentegen een stuk ingetogener.
Een extreme Renault 5
Te beginnen bij de gigantische spoiler op de achterklep, een ware dinertafel voor een rijdend buffet. Middels tal van luchthappers, lipjes, verlagingen en een gigantische diffuser, wordt de lucht perfect langs de koets geleidt – en het ziet er ook nog een top uit.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2F36_R5-TURBO-3E-born-to-drift.jpg)
Onder de opzichtige koets van de R5 Turbo 3E vind je een buizenchassis dat zorgt voor meer stabiliteit in de koets en goede veiligheid van de bestuurder. Dit ontwerp geeft direct aan voor welk doeleinde deze elektrische Renault 5 gebouwd is: het circuit.
Een speciale ‘drift mode’
Renault zegt dat deze 5 een puur elektrische drifter is. Om banden op te kunnen roken, beschikt de aandrijflijn over 280 kW (380 pk) en 700 Nm aan koppel. De topsnelheid ligt op 200 kilometer per uur en de nul-naar-honderd-sprint neemt slechts 3,5 seconden in beslag. Met een speciale ‘drift mode’ aan sprint je van 0 naar 100 kilometer per uur in 3,9 seconden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2F27_R5-TURBO-3E-born-to-drift.jpg)
De elektro-aandrijflijn wordt van elektriciteit voorzien door een 42 kWh accupakket. Middels een 380V 32A-lader kan je het batterijpakket in 2 uur volledig opladen. Het accupakket van de Renault 5 weegt 520 kilogram en beslaat daarmee meer dan een derde van het gewicht van de complete auto, 1500 kilogram.
Renault R5 Turbo 3E is een knotsgek studiemodel
Renault presenteert de restomod van de 5 als showauto die zich tussen de virtuele en echte wereld bevindt. Meer informatie over het knotsgekke studiemodel wordt volgende maand bekendgemaakt op de Salon van Parijs 2022. Zou de auto ooit meer worden dan een virtueel studiemodel?
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo keerde de Renault 5 eindelijk terug | Sjoerds Weetjes 455
-
Renault 5 nu onder de 25 mille! Deze belangrijke zaken mist hij
-
Benzine bijna 2,20 euro: ‘Boycot Russische olie en beperkte productie stuwen prijs’
-
Fiat Grande Panda vs. Firefly: deze leuke, betaalbare elektrische auto is het best
-
Tesla komt eindelijk met Apple CarPlay, maar dat ziet er heel anders uit dan bij andere merken
-
Cupra brengt de nieuwste en krachtigste Leon ooit uit: krijgt hij eindelijk Audi’s vijfcilinder?
-
Autovisie Jaarboek 2026: dit is het ideale cadeau voor een autoliefhebber
-
Laat de Lamborghini Urus staan! McLaren komt met grote SUV, en die is er sneller dan je denkt
-
China probeert stoplichtsprintjes te voorkomen met irritant (en nutteloos) stukje wetgeving
-
Tiener zakt 128 keer voor theorie-examen! Dit is hoeveel dat heeft gekost
-
Volvo gooit handdoek in de ring: schrapt lidar op ES90 en EX90
-
Zo dumpte boorbedrijf Elon Musk stiekem 12 kuub afval, terwijl het beloofde dit niet meer te doen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FStijn-Kuster1703-e1720450327879.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2F30_R5-TURBO-3E-born-to-drift.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2F34_R5-TURBO-3E-born-to-drift.jpg)