Deze occasion wil je: Volkswagen Karmann Ghia, ‘om in te relaxen’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2F7418372-8.jpg)
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Volkswagen Karmann Ghia.
De Karmann Ghia is een tweedeurs sportwagen van Volkswagen. Het design komt van het Italiaanse bureau Ghia, de carrosserie werd gebouwd door Karmann. De klassieker staat bekend om zijn complexe koetswerk vol rondingen en randen die moeilijk te produceren en repareren zijn.
Een ‘coole’ occasion
Autovisie reed in 2006 nog met een Volkswagen Karmann Ghia en stelt: “wat ons betreft heeft de Ghia het woord ‘cool’ mede uitgevonden.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2F7418372-1-1.jpeg)
“De luchtgekoelde Kever-motoren die hem tijdens zijn 20 jaar lange loopbaan voortbewogen konden hun taak aan, maar ook niet veel meer dan dat. Het laat zich raden dat – net als bij de Kever – die motoren in de loop der jaren steeds krachtiger werden, maar meer dan 54 pk kwam er nooit uit.”
De motor werd door de jaren heen groter
“De Karmann Ghia startte in 1955 met een 1200 cm3 Kever-vierpitter van slechts 30 pk. En hoe gestroomlijnd die mooie koets ook was, de auto woog toen ook al 820 kilo. Na motoren met een inhoud van 1300 en 1500 cm3 deed in 1970 de 1.6 zijn intrede. Die motor, die ook de Karmann Ghia uit dit verhaal aandrijft, had 50 pk en moest 900 kilo voortbewegen (de Coupé was 30 kilo lichter).”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2F7418372-10.jpeg)
“Die getallen bieden net genoeg houvast om je een voorstelling te kunnen maken van het prestatiepotentieel van de sierlijke tweezitter. De pk/gewichtsverhouding is met 18 kg/pk op exact hetzelfde niveau als die van de basis-Polo (55 pk, 989 kilo).”
“Deze moderne auto heeft met dat vermogen 17,6 seconden nodig voor de standaardsprint en bereikt een topsnelheid van 145 km/h. Min of meer gelijk aan die van de Karmann Ghia Coupe, terwijl de Cabriolet een topsnelheid van ongeveer 135 km/h had. (..) Het kost veel moeite om die prestaties boven water te krijgen, en dat illustreert weer goed het toerkarakter.”
De Volkswagen Karmann Ghia is een occasion om in te relaxen
“De Karmann Ghia laat ons vanaf de allereerste meters relaxen. De zit is goed: redelijk laag, echt als in een sportauto. Comfortabel is de Karmann ook, wantje zit in een redelijk ruime cockpit op relatief royale stoelen.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2F7418372-13.jpeg)
Autovisie vindt een Volkswagen Karmann Ghia als occasion voor net geen 20 mille. De auto komt uit 1974 en heeft sinds dien iets meer dan 52.000 kilometer gereden. De auto beschikt over de 1600cc viercilinder met 50 pk.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2F7418372-7.jpeg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Nederlandse overheid verkoopt Volkswagen Polo GTI
-
Occasions: 3 compacte betrouwbare gezinsauto’s voor 3.000 euro
-
Deze occasion wil je: Volkswagen SP2, de VW die je nog niet kent!
-
Occasions opnieuw duurder, maar kopers willen niet meer betalen
-
Deze occasion wil je: Suzuki Swift Sport, speels en betaalbaar
-
Occasions: 3 tweedehands auto’s waarmee je een caravan kan trekken voor maximaal 10.000 euro
-
Volkswagen neemt afscheid van de Up!
-
Deze occasion wil je: Honda e, duur maar doordacht
-
Dit zijn de 10 populairste occasions en automerken
-
Occasions: 3 betrouwbare tweedehands auto’s voor 1000 euro
-
Occasions: 3 compacte cross-overs voor minder dan 15.000 euro
-
Deze occasion wil je: Peugeot 605; mooi op foto’s, imposant in het echt