Uit de schaduw van de Golf: covermodel Volkswagen Polo II

De eerste Polo 1975 is nooit lekker uit de startblokken gekomen. Die uitgeklede variant van de weinig succesvolle Audi 50 blijkt niet in staat uit de schaduw van grote broer Golf te stappen. Hoe zat dat met de tweede generatie, die in 1981 op onze cover stond?

Hoewel we niet van een flop kunnen spreken, is de Polo I te duur en te weinig onderscheidend en dan is de keuze voor een groter model snel gemaakt. Bij de tweede generatie pakt Volkswagen de zaken serieuzer aan. De in het nieuw gestoken Polo hatchback heeft een onmiskenbare Volkswagen-vormgeving, maar valt meteen op door de kaarsrechte achterklep (in mooi Duits Steilheck), waardoor hij oogt als een kleine stationcar.

Volkswagen Polo

Derby

Voor de klant die meer heeft met de Polo oude stijl, volgt in 1983 de Coupé, eigenlijk een hatchback met een sportievere look en minder steile hoek van de achterklep. Daarnaast is de sedan weer van de partij, eerst nog op sommige markten onder de oude naam Derby, maar voor de herkenbaarheid vanaf 1984 als Polo Classic.

Alle carrosserievarianten hebben slechts twee portieren. Met het motorenaanbod, dat in eerste instantie bestaat uit viercilinders met 40, 50 en 60 pk, in combinatie met drie verschillende uitrustingsniveaus kan iedereen zijn ideale Polo samenstellen. Keuzestress ontstaat na toevoeging van een sportieve GT en de brandstofbesparende Formel E met zijn ellenlange overdrive en rudimentaire start-stopsysteem. Op sommige markten verschijnt een diesel, maar interessanter voor lief hebbers is de Polo G40, die door middel van een spiraalvormige supercharger 115 pk uit zijn 1.3-tje trekt.

Sjoerds Weetjes #64: Het clownspak van de Volkswagen Polo Harlekin

Polo 1982 dashboard

Pamplona

De Polo II blijkt mateloos populair. Na overname van Seat door Volkswagen in 1986 gaat de Polo behalve in Wolfsburg ook in het Spaanse Pamplona in productie. In dat jaar volgt onderhuids ook een milde update. Pas na negen jaar is het tijd voor een grondige facelift met compleet herzien in- en exterieur. De techniek blijft grotendeels bij het oude, maar katalysatoren en benzine-injectie doen hun intrede. Ook de G40 keert terug en dit keer niet in beperkte oplage. In 1994 valt na 13 jaar het doek voor de Polo II, die zijn plek in de Volkswagen-familie met recht verdiend heeft.

Aanbod en prijzen

Dankzij de eenvoudige techniek en bovengemiddeld goede bouwkwaliteit is de Polo II jarenlang niet weg te denken uit het straatbeeld. Inmiddels zijn de meeste exemplaren wel opgereden door startende chauffeurs of mensen die onderhoud als sluitpost beschouwen. Er staat online genoeg te koop. Voor een goed pre-faceliftmodel met lage kilometerstand betaal je tussen de 4000 en 7000 euro. Een unverbastelde G40 is andere koek; daarnaar kun je het beste in Duitsland op zoek, maar reken op prijzen vanaf net onder de 10 mille tot meer dan 25.000 euro voor een topexemplaar.