Renault gaat zich bezighouden met waterstof
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Frenault_zoe_z.e._9.jpeg)
Tot nu toe wilde Renault absoluut niet aan een auto op waterstof, maar recentelijke ontwikkelingen zorgen ervoor dat Jean-Dominique Senard, CEO van het merk, tot inkeer is gekomen. Waterstof zou wel eens de toekomst kunnen zijn voor de Franse autobouwer.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Frenault-zoe.jpg)
Op dit moment zijn de meeste elektrische auto’s BEV’s, oftewel Battery Electric Vehicles. Dat wil zeggen dat ze grote accu’s met zich meezeulen waarin een bepaalde hoeveelheid stroom opgeslagen wordt. Deze technologie is druk in ontwikkeling en wordt bijna met de dag beter, maar voor nu hebben de accubakken een aantal problemen. Ten eerste zijn accu’s erg zwaar waardoor het gewicht van een elektrische auto erg hoog wordt. Ook kunnen accu’s bij schade vlam vatten en lastig te blussen zijn. Daarnaast zijn de cellen vrij groot, kunnen ze maar een beperkte hoeveelheid stroom opslaan en duurt het opladen ervan nogal lang. En als laatste is de accu geen eeuwig leven beschoren. De dingen degraderen en kunnen steeds minder stroom opslaan. De oplossing voor dit alles lijkt dan ook waterstof.
Toekomst
Waarom waterstof? Omdat dit eigenlijk alle hiervoor genoemde problemen wegneemt bij een elektrische auto. En precies daarom denkt Jean-Dominique Senard nu ook dat zijn merk zich toch maar eens moet gaan bezighouden met waterstof. Dit vertelde hij in een interview met Caradisiac. Helaas geeft de CEO aan dat hij op dit moment nog geen concrete projecten met een waterstofaandrijving klaar heeft staan, maar dat dit in de toekomst wel moet gaan gebeuren.
Waterstofaandrijving staat op dit moment nog in de kinderschoenen, maar groeit hard. Steeds meer fabrikanten geven toe dat ze geïnteresseerd zijn in de technologie en enkele hebben ook al waterstofauto’s op de markt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Hyundai Nexo en de Toyota Mirai. Maar voordat de aandrijving echt van de grond kan komen, moeten er nog wat kleine problemen opgelost worden. Zo is de infrastructuur voor het tanken nog onvoldoende aanwezig en zitten er nog wel eens wat kinken in de kabels bij het transport van het brandbare goedje. Het ging hierbij laatst goed mis in Noorwegen waar een tankstation ontplofte door een lek.
Lees ook:
Ook interessant
-
Wordt de ET5 Touring de doorbraak van Nio in Nederland?
-
MG 4 Electric met 520 kilometer range is opeens 3500 euro goedkoper
-
Ni hao, er komen nog eens 3 Chinese automerken naar Europa
-
Dit kost de nieuwe Toyota C-HR in Nederland
-
Aan de filezwaarte kun je zien dat we niets hebben geleerd van corona
-
Hoe duur kan je de goedkoopste auto van Nederland maken?
-
En dat is alweer Porsche Cayenne nummer tien…
-
Jongeren en randstedelingen de pineut door extreme stijging autoverzekering
-
Elektrische Audi R8 is Tesla Roadster-killer met mogelijk 1700 pk
-
Koopwijzer: Mercedes-Benz CLS (C 257) – problemen, uitvoeringen en prijzen
-
Nederlands elektrische auto-alternatief te koop voor habbekrats
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Honda ZR-V