Deze one-off Renault 5 komt recht uit een Disneyfilm
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2FSchermafbeelding-2022-07-05-om-10.14.43.png)
Af en toe werken designiconen samen met autofabrikanten om de meest eigenaardige creaties te ontwerpen. Virgil Abloh werkte geregeld samen met Mercedes-Benz en Paul Smith mocht onlangs zijn eigen Mini-restomod in elkaar zetten. Renault heeft ook de samenwerking opgezocht.
De fransozen kwamen uit bij Pierre Gonalons, een Franse interieurdesigner. De gelegenheid is de vijftigste verjaardag van de Renault 5. Het model wordt in september officieel onthuld.
1/5 miljoen
De versie van de Renault 5 waar de showcar op gebaseerd is, de eerste generatie, is maar liefst vijf miljoen keer geproduceerd. Een versie als deze ga je echter niet snel tegenkomen. De auto lijkt sprekend op de koets uit Assepoester, maar dan in autovorm. In een moderne iteratie van het sprookje, hoeven de producers niet lang te zoeken naar een geschikt voertuig.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2F01-Renault-5-diamant-elektrische-showcar-ontwikkeld-met-Pierre-Gonalons-voor-de-vijftigste-verjaardag-van-het-model-1067x1600-1.jpeg)
Modern in combinatie met klassiek
Gonalons werkt samen met het team van Renault dat verantwoordelijk is voor de kleuren en materialen. Deze combinatie van specialisten heeft van de 5 een auto gemaakt die moderne snufjes in een klassiek uiterlijk verwerkt. Gonalons haalt zijn invloeden vooral uit sieraden. Dat is onder meer te zien in de koplampen die als twee grote edelstenen boven de bumper kleven. De naam ‘Diamant’, is dan ook snel gevonden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2F13-Renault-5-diamant-elektrische-showcar-ontwikkeld-met-Pierre-Gonalons-voor-de-vijftigste-verjaardag-van-het-model-1600x1067-1.jpeg)
Ook het logo van de Diamant is zo ontworpen dat je hem bij wijze van spreken om je nek kan dragen. De bedoeling van dit project is volgens de Franse fabrikant het combineren van interieurdesign met de autowereld. Het stuur lijkt gemaakt te zijn van hetzelfde soort marmer dat je zou vinden op een keukenblad of eettafel.
De moderniteit moet komen van de aandrijflijn. Onder de kap van de Renault ligt namelijk een elektromotor. Daar blijft het niet bij want om de portieren te ontgrendelen moet je gebruik maken van de vingerafdrukscanner. Op het dashboard zie je drie ronde tellers, die de essentiële informatie (Snelheid, laadniveau, tijdstip) digitaal weergeven. Het interieur wordt tijdloos gehouden door het weglaten van een display. Voor het infotainment is een plek gereserveerd voor een smartphone.
NFT’s voor het goede doel
Het is hip om als bedrijf een serie NFT’s te introduceren. Dat doen Renault en Gonalons dus ook. De diamant zal enkele weken na het introduceren van de NFT-collectie geveild worden. De koper krijgt daarnaast een NFT van zijn kersverse aankoop.
Lees ook:
Ook interessant
-
Te koop – Met deze 4 rallyauto’s maak je je Groep B-collectie compleet
-
De Renault 4 is al 30 jaar dood, lang leve de Renault 4!
-
Renault laat knotsgekke restomod zien van legendarische 5
-
Waarom de Porsche 911 Sport Classic in Amerika 250.000 euro (!) duurder is
-
Wij zijn hartstikke dom, aldus Tesla-baas Elon Musk
-
Zo steekt Dacia meedogenloos de draak met BMW
-
Tesla liegt klanten voor: ‘Video zelfrijdende auto in scène gezet’
-
Tesla-topman Musk denkt dat grootste rivaal uit China zal komen
-
Dit kost de Lucid Air Grand Touring in Nederland, goedkoper dan Tesla Model S?
-
Occasions: 3 tweedehands auto’s waarmee je een caravan kan trekken voor maximaal 10.000 euro
-
ViaPlay wordt duurder: zo stream je Formule 1 goedkoper of gratis
-
Autovisie Kennisquiz: lang leve de ledlichtunits (2/2)