Wat zijn de heren van McLaren toch sympathiek. Mochten de 500 kopers van de McLaren Senna niet weten hoe zij hun 750.000 Pond kostende supercar moeten specificeren, dan biedt McLaren Special Operations vijf thema’s, zoals het hier afgebeelde ‘Carbon Theme’. Het voorstel kost de klant liefst 300.000 Pond!

McLaren Senna Carbon ThemeMcLaren Senna Carbon Theme


Natuurlijk staat de klant vrij om zijn auto aan te kleden. De nu door McLaren Special Operations gepresenteerde Senna laat zien wat er tot de mogelijkheden behoort. Zo zijn de 67 delen van de body uitgevoerd in naakt carbon fibre, een proces van liefst 1000 uur. De bouw van de auto zelf neemt 300 uur in beslag! Op het hier afgebeelde exemplaar zijn verschillende elementen in Solar Yellow en in Laurel Green uitgevoerd. De kleurcombinatie is een verwijzing naar de kleurstelling van de helm van de Braziliaanse coureur Ayrton Senna (1960-1994), waarna de sportcoupé is vernoemd. Senna reed voor McLaren en won meerdere kampioenschappen.

McLaren Senna Carbon ThemeMcLaren Senna Carbon Theme


Senna-logo

De kleuren zijn ook in het interieur terug te vinden, zoals voor de groene stitching van de stoel- en dashboardbekleding en geel detail op het stuurwiel. In de stoelbekleding is tevens het bekende Senna-logo verwerkt.

McLaren Senna Carbon ThemeMcLaren Senna Carbon Theme


Kleurtjes her en der

Het prijskaartje van 300.000 Pond komt niet alleen door de koolstofvezel carrosseriedelen en de kleurtjes her en der op en in de auto, het presentatiemodel staat tevens op zogeheten MSO 7-spoke Hybride Carbon Fibre-wielen. De wielen zijn vervaardigd van koolstofvezel en aluminium. Ze zijn extra licht. In vergelijking met de drie standaard wieldesigns weegt het voorwiel 7,5 kg, wat 10 tot 15 procent lichter is dan het standaard ontwerp.

LEES OOK: McLaren Senna: de cijfers zijn bekend!

Achttien maanden

McLaren is sinds begin dit jaar met de 500 gefortuneerde kopers in overleg om de sportwagens samen te stellen. Gesprekken over bijvoorbeeld kleuren, kleurcombinaties, een glasdeel in de portieren, het wieldesign en het type stoel behoren tot de vraagstukken die alle kopers moeten beantwoorden. Voor de eerste klanten is het moment al daar dat ze aan de fabrikant moeten laten weten hoe de sportwagen er uit moet komen te zien. In juni start namelijk de productie. De bouw van een exemplaar duurt zo’n 300 uur. Rond de jaarwisseling van 2019 dient de laatste Senna de productielijn te verlaten. McLaren bouwt de in Nederland dik een miljoen euro kostende coupé exact 18 maanden als alles naar wens verloopt.