McLaren heeft niet alleen een vers setje foto’s van de Senna vrijgegeven, de sportwagenfabrikant uit Woking geeft ook de specificaties van de nieuwe hypercar vrij.

McLaren Senna Victory Grey 2McLaren Senna Victory Grey 2


800. Dat is het magische getal voor de Senna. Nee, niet alleen vanwege zijn motorvermogen van 800 pk en koppel van 800 Nm, ook vanwege de downforce die de sportwagen genereert. Liefst 800 kg bij 250 km/h. Bij snelheden boven de 250 km/h laat McLaren de downforce bewust afnemen om de wielophanging en de banden te sparen. De grote achterspoiler wijzigt bij 250 km/h van hoek om de druk op de auto te verlagen.

Legale trackauto

De Senna is een technologisch hoogstandje. Hij is ontwikkeld en bedacht als legale trackauto voor de openbare weg. Vandaar dat het geen schoonheid is. Hij is puur, getekend vanuit een technisch oogpunt. Er loopt geen enkele lijn van de voorzijde tot helemaal aan de achterzijde. Alles is functioneel aan de auto en aangebracht met een reden. De gehele achterzijde heeft zijn vorm omdat dat voor de meest efficiënte stroom van rijwind voor zowel de downforce als koeling, zorgt. De achterspoiler mag je kolossaal noemen, maar dat is hij uitgedrukt in kilogrammen verre van. Hij weegt iets meer dan 5 kg en kan een druk aan dat meer dan tienmaal zo hoog ligt. De steunpunten -door McLaren zwanenhalzen genoemd- zijn zodanig vormgegeven dat zo optimaal mogelijk gebruik wordt gemaakt van het spoileroppervlak.


Rijbeleving

McLaren past veel actieve aerodynamica toe, zoals luchtgeleiders in het front en de spoiler achterop, om zo in de vier rijstanden Comfort, Sport, Track en Race onder verschillende omstandigheden het maximale uit de tweezits sportwagen te halen. Ook de hydraulische schokdempers leveren hun bijdrage. In bijvoorbeeld de Race-stand hangt de Monocage III-tub met de 60 kg wegende carbon fibre bodypanelen vóór bijna vier centimeter en achter drie centimeter lager boven het asfalt. Het verlaagt niet alleen het zwaartepunt, het versterkt tevens de rijbeleving.

Vleugeldeuren

Om het gevoel van rijsensatie te vergroten levert McLaren optioneel glazen delen in de onderzijde van de enorme vleugeldeuren. Volgens de fabrikant hebben alle kopers van de Senna voor de optie gekozen. De deuren zijn overigens van carbon fibre vervaardigd. Met een gewicht van 9,88 kg wegen ze ongeveer de helft van de portieren van de 720S (19 kg). De techneuten bedachten een ontgrendelingssysteem met een knop, aangezien zo ten opzichte van een mechanische deurontgrendeling 20% gewicht kon worden gereduceerd. De complete module weegt nu slechts 335 gram. Aan de binnenzijde is de gasdemper duidelijk zichtbaar. Het geeft het pure karakter van de Senna weer. Overigens ontgrendel je de portieren aan de binnenzijde door een druk op een knop die in het plafond is ondergebracht. Daar bevinden zich ook de startknop en de schakelaars voor de kleine zijramen.


Telemetrie

Het gehele interieur is met carbon fibre en lichtgewicht alcantara bekleed. Op het dashboard zie je een lap leder liggen, maar daaronder schuilt de passagiersairbag. Anders dan bij de LaFerrari heeft de McLaren Senna vaste pedalen en een verschuifbare stoel. Aan de zijkant van de slechts 3,35 kg lichte kuip bevinden zich de knoppen voor de bediening van de zeventrapsautomaat. McLaren biedt het meubilair aan in twee maatvoeringen. De brede set heet Touring. Net als in de 720S beschikt de Senna over dunnen A-stijlen, om het zicht naar buiten te verbeteren. Anders levert McLaren nog parkeersensoren en een achteruitrijcamera. Er zijn meer camera’s bestelbaar. Als pakket biedt McLaren de klanten de mogelijkheid om hun rit op de openbare weg of op het circuit te registreren middels drie camera’s. De eerste bevindt zich achter de voorruit. Daarnaast is er een tussen de twee stoelen aangebracht. Tot slot monteert de fabrikant er een achterin, waarmee de ‘exit speed’ geregistreerd wordt. Alle telemetrie en videobeelden kunnen worden gedownload, zodat de chauffeur zijn rijkunsten verder kan perfectioneren.

LEES OOK: MCLAREN SENNA VOORDELIGER GEPRIJSD DAN P1

Titanium uitlaatsysteem

De ontwikkelingstijd van de Senna bedroeg slechts twee jaar. Als uitgangspunt werd de P1 genomen, maar anders dan zijn bloedbroeder heeft de Senna geen hybride-aandrijflijn. Centraal in het chassis hangt de bekende 4.0 V8-twinturbomotor die voor deze gelegenheid onder handen is genomen. Zo heeft hij een specifiek motormanagementsysteem, gewijzigde turbo’s en een titanium uitlaatsysteem om zo tot 800 pk te komen. Het blok is daarmee 63 pk sterker dan de verbrandingsmotor in de hybride-P1. De MT840TR gedoopte krachtbron genereert een koppel van 800 Nm, dat bij 5500 tpm wordt bereikt en tot 6700 tpm constant is. Bij 3000 tpm is reeds 700 Nm aan trekkracht voorhanden.


Zeven maanden

De 800 pk sterke krachtbron brengt de 1198 lichte sportcoupé -een open variant komt er niet- in slechts 2,8 seconden van stilstand naar 100 km/h, waarmee de 4,74 meter lange Senna net zo rap is als de zwaardere doch potentere P1. Tot 200 en 300 km/h doet de sportwagen in achtereenvolgens 6,8 17,5 tellen. De topsnelheid bedraagt 340 km/h. Volgens de fabrikant bedraagt de remweg vanaf 100 km/h tot stilstand slechts 29,5 meter (200 km/h: 100 m, 300 km/h: 215 m).  Om die waardes te bewerkstelligen monteert McLaren carbon-keramische remschijven met een diameter van 390 mm. De productietijd van de schijven alleen al bedraagt zeven maanden, gelijk aan de vervaardiging van de Pirelli P-Zero Trophy R-banden.

Prestatieniveau

De bouw van de Senna kost 300 uur. Dat is minder dan de productie van een P1 destijds. Volgens McLaren komt de kortere productietijd door het ontbreken van de elektro-installatie met batterij. De Engelsen bouwen er totaal 500 stuks, die in een tijdsbestek van 18 maanden het levenslicht zien. Alle auto’s, die voor een Nederlandse prijs van afgerond 1.002.000 euro verkocht zijn, waren al ruim voor de onthulling in december verkocht. Geen enkele koper had op dat moment de auto al gezien. De klanten wisten evenmin het prestatieniveau. Tot vandaag. Voor sommige kopers is dat een jaar na het ondertekenen van het koopcontract.