Kia maakt basisprijs van indrukwekkende EV6 al bekend
De Kia EV6 is nog maar net gepresenteerd, of de Nederlandse importeur deelt de prijslijst al. Moet de rest van de markt zich zorgen gaan maken?
Als je het nieuws hebt gevolgd, weet je dat de Kia EV6 de technische broer van de Hyundai Ioniq 5 is. Beide modellen maken gebruik van het gloednieuwe E-GMP-platform en luiden een heel nieuw elektro-tijdperk voor de Koreaanse autobouwers in. Het model van Hyundai verschijnt als eerste op de markt, maar van die Ioniq 5 weten we alleen wat het absolute topmodel kost. De EV6 van Kia verschijnt pas aan het eind van dit jaar, maar dat merk gooit nu al wél de prijs voor het basismodel op straat.
Achterwielaandrijving
De basisuitvoering van de Kia EV6 kost in ons land 44.595 euro. In dat geval rijd je in een versie met achterwielaandrijving en een enkele elektromotor, met 125 kW en 350 Nm aan koppel. De batterij heeft een capaciteit van 58 kWh, de ‘kleinste’ die je in de EV6 (en in de Ioniq 5) kunt krijgen. Daarmee moet het mogelijk zijn om zo’n 400 kilometer af te leggen. Moet je de auto dan weer opladen, dan slurpt-ie per vijf minuten 100 kilometer aan rijbereik binnen. Alle versies hebben namelijk een 800 volt-systeem, ook dit instapmodel.
Maar er is veel meer standaard op de EV6 die net geen 45 mille kost. De twee 12,3-inch digitale schermen in het dashboard, bijvoorbeeld. Ook een navigatiesysteem, verschillende veiligheidsassistenten, stoelverwarming en klimaatcontrole behoren tot de standaarduitrusting. Verder monteert Kia voor dat bedrag ook 19-inch lichtmetalen wielen, donker glas en led-koplampen op de EV6.
Kia EV6 GT-Line
Kia hangt vandaag echter nog meer prijskaartjes aan de EV6. Het kondigt nu ook al de EV6 GT-Line aan. Let op: het gaat hier niet om dat krankzinnig snelle topmodel, maar om een rijker uitgeruste uitvoering. De GT-Line heeft een sportiever exterieurpakket en een interieur dat is bekleed met suède en veganistisch leer. Elektrisch verstelbare voorstoelen en interieurverlichting krijg je óók op deze versie. Bovendien levert Kia ‘m eerst met een grotere batterij. Het exemplaar met een capaciteit van 77,4 kWh is – in combinatie met achterwielaandrijving – goed voor 510 kilometer. De elektromotor heeft in deze versie geen 125, maar 168 kW. De Nederlandse importeur zet ‘m voor 56.895 euro op de prijslijst. Medio mei horen we wat de vierwielaangedreven variant moet gaan kosten.
De verrassing zit ‘m echter in het absolute topmodel dat pas in de winter van 2022 verschijnt. Dat duurt dus nog even, maar het model is nu al wél te bestellen. Wie eind volgend jaar de 584 pk sterke EV op z’n oprit wil hebben, kan alvast gaan sparen voor 63.595 euro. Een flinke prijs, maar daar krijg je een elektrische auto met wereldprestaties voor terug. De EV6 GT sprint namelijk binnen 3,5 tellen naar 100 km/h en heeft een topsnelheid van 260 km/h. Tot de standaarduitrusting behoren intelligente led-koplampen, verzonken deurhendels, aangepaste remmerij, een limited slip differentieel op de achteras, 21-inch wielen, sportstoelen en een premium geluidsinstallatie.
Project 45
Het wordt nu ook interessant wat Hyundai met de prijs van de Ioniq 5 gaat doen. De rijk uitgeruste Project 45-variant, met onder meer zonnepanelen op het dak maar niét het vermogen van die EV6 GT, staat voor net geen 59 mille op de prijslijst. Waarschijnlijk zijn de basisuitvoeringen van dat model, met kleinere batterij en achterwielaandrijving, iets duurder dan de EV6 gezien de positionering van beide merken. Ook kunnen we binnen afzienbare tijd waarschijnlijk een N-variant van de Ioniq 5 verwachten, die qua specificaties en prestaties overeen zal komen met de EV6 GT van Kia.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nederlanders in de fout: hoe je wél mistlampen moet gebruiken
-
Duurtest BMW i5 Touring: hoe presteert hij in de winter?
-
Dubieuze uitgaven CEO en grote kosten: dit EV-merk is nu failliet
-
Dit is het allergrootste schip om auto’s te vervoeren
-
Video: wéér crasht een Ferrari F40, ditmaal die van Lando Norris
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa