Mooiste Volkswagen van ‘t moment gaat ook aan de stekker
Volkswagen breidt de prijslijst van de Arteon uit en voegt een plug-in hybride toe aan het gamma. Daarmee krijgt ook de fraaiste auto uit Wolfsburg, de Arteon Shooting Brake, een stekker.
Grote verrassingen zijn het niet. Toen we eind vorig jaar voor het eerst kennismaakten met de gefacelifte Arteon en de nieuwe carrosserievariant, wisten we dat dit model in de pijplijn zat. Maar ook de aandrijflijn, die dus debuteert op het topmodel van Volkswagen, is een bekende. Het betreft hier namelijk dezelfde technische opstelling als in de Passat GTE, die we al geruime tijd kennen op de markt.
Arteon eHybrid
En dus heeft ook de Arteon met stekker, die de toevoeging eHybrid krijgt, een 1,4-liter TSI die is gekoppeld aan een elektromotor. Samen zijn ze goed voor een systeemvermogen van 218 pk. Daarmee zijn beide varianten, dus de Fastback en de Shooting Brake, in staat om binnen 7,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te sprinten. Accelereren stopt bij 222 km/h.
Het accupakket meet 10,5 kWh en zorgt op papier voor 61 volledig elektrische kilometers. Is de unit leeg, dan duurt het bij een publiek laadpunt of aan de speciale wallbox thuis zo’n 3,5 uur om de accu vol te laden. Al met al komt het verbruik op papier uit op 1,1 liter per 100 kilometer, maar zoals we weten hangen praktijkscores sterk af van je gebruik en stekkerdiscipline. Als je dagelijks niet meer dan 60 kilometer aflegt kun je dat volledig elektrisch doen. Overigens mag de Arteon eHybrid ook 1600 kilogram aan de haak slaan.
Vijf redenenen om (niet) een Volkswagen Arteon Shooting Brake te kopen
R-Line
Zoals we gewend zijn van PHEV’s, zit ook deze stekker-Arteon goed in z’n spullen. Volkswagen levert het model in Nederland standaard als R-Line Business+. Op exterieurniveau betekent dat de Arteon dan wordt aangekleed met een R-Line bumperpakket, 18-inch lichtmetalen wielen en donker getinte ramen achter. Het multimediasysteem Discover Media, streaming internet en een elektrisch bedienbare achterklep behoren tot de standaarduitrusting. De vanafprijs voor de Arteon eHybrid bedraagt 48.990 euro. Wie de fraaie Shooting Brake wil, moet nog 700 euro meer uit de spaarpot halen. Beide modellen zijn per direct te bestellen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Flitspaal betrapt bijzondere bestuurder op snelheidsovertreding
-
De elektrische Lynk & Co 02 maakt de Volvo EX30 overbodig
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Noemt Alpine zijn nieuwste model nou echt een teer zieltje?
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Waarom je de goedkoopste Chinese elektrische auto niet kunt kopen
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland