Porsche: ‘de Taycan kan nog harder over de Ring’
Het gevecht tussen Porsche en Tesla is in volle gang. De Amerikanen hebben het vuur aan de schenen van de Duitsers gelegd, maar de heren uit Stuttgart hebben nog wat achter de hand. Volgens hen kan de Porsche Taycan nog veel sneller over de Nürburgring.
Op dit moment is de Porsche Taycan officieel recordhouder van snelste elektrische productiewagen op de Nürburgring. Daar hebben we voor de rest niets aan, maar Tesla is van mening dat zij dat record horen te hebben. Daarom hebben ze de afgelopen weken meerdere testrondes met de Model S Plaid gereden. De extra krachtige elektrische auto van de Amerikanen kan volgens de fabrikant de Porsche Taycan helemaal zoek rijden. Een tijd van 7:20 of zelfs 7:05 zou prima mogelijk moeten zijn. De Taycan deed dit in 7:42.
Geen officiële recordtijd
Om onverklaarbare redenen heeft Tesla na al die geweldige testrondes nog steeds geen officiële recordtijd neergezet. Dat moet volgende maand gebeuren. Tot die tijd blijft de Taycan dus recordhouder. En wellicht daarna ook, want Porsche zegt dat ze nog sneller over het Duitse circuit kunnen knallen. Het merk heeft namelijk bij de recordpoging niet het krachtigste model ingezet. De 7:42 werd gereden met een Taycan Turbo, niet met de krachtigere en sportievere Turbo S. Dit liet Lukas Kramer, productmanager van de Taycan, aan Cars Guide weten.
Het lijkt erop dat Porsche vooraf wist dat het record van de Taycan aangevochten zou worden en dat ze daarom het krachtigste model achter de hand hielden. De verschillen tussen de Turbo en de Turbo S zijn ook best groot. De Turbo heeft namelijk ‘maar’ 680 pk en 850 Nm, en heeft 3,2 seconden nodig voor een 0-100 km/h-sprint. De Turbo S heeft maar liefst 761 pk en 1080 Nm en heeft maar 2,8 seconden nodig om de 100 km/h aan te tikken. Ook heeft de Turbo S een sportievere standaard uitrusting zoals Porsche Carbon Ceramic Brakes (PCCB), actieve anti-rol ondersteuning en meesturende achterwielen.
Niet expres
Daar tegenover staat dat Tesla, volgens de geruchten, reed met een auto met een gestript interieur en opties die niet beschikbaar zijn voor reguliere klanten. Dat zou een reden kunnen zijn waarom er nog geen officiële tijd neergezet is. Hoe dan ook, Porsche is op dit moment blij met de recordtijd die ze hebben en claimt dat het de Turbo S niet expres achter heeft gehouden voor het geval de Taycan van zijn troon gestoten zou worden. Het merk wilde simpelweg laten zien waar de auto toe in staat is: “We hebben dezelfde auto gebruikt bij onze eigen 24-uurs test en het was erg belangrijk dat de auto beide kon. Tussen de twee evenementen hebben we alleen de banden vervangen. We wilden de auto onveranderd laten rijden,” aldus Kramer.
Lees ook:
Ook interessant
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen