Porsche Macan GTS, een van de drie
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fimg_1.jpg)
Een Porsche-programma zonder GTS-uitvoering is niet compleet. Vandaar dat na de restyling van de Macan weer een GTS-versie wordt geïntroduceerd. De Macan GTS is overigens niet het enige model met de inmiddels karakteristieke Porsche-aanduiding. Het logo komt volgend jaar ook op de 718 Boxster, 718 Cayman en Cayenne GTS.
De levering van de Porsche Macan GTS start pas in maart, maar de sportieve versie is per direct te bestellen. Hij kost de lieve som van € 121.200,-, waarmee hij zich tussen de S en de Turbo nestelt. De S is ruim twintig mille goedkoper, de Turbo 15 mille duurder. Valt hij ook precies tussen de Macan S en de Macan Turbo? Met een zescilindermotor onder de kap, deelt hij hetzelfde motorconcept, maar het slagvolume van de nieuweling bedraagt 2,9 liter, gelijk aan dat van de Turbo, afgerond een 0,1 liter minder dan de S. Uit het blok halen de techneuten 380 pk en dat betekent een winst van 26 pk ten opzichte van de S. De Turbo reikt tot liefst 440 pk. Met de 2.9 V6 bi-turbo-benzinemotor aan boord is de Macan GTS in staat om de sprint 0-100 km/h in 4,7 tellen af te leggen. De topsnelheid ligt op 261 km/h. Ter vergelijking, de topversie doet 0-100 km/h in 4,3 tellen en haalt 270 km/h.
RS Spyder Design
De Gran Turismo Sport, waarvoor de aanduiding GTS staat, komt voor de dag met een dynamisch afgestemd Porsche Active Suspension Management (PASM), dat ervoor zorgt dat de carrosserie 1,5 cm lager boven het asfalt hangt. De optionele luchtvering zorgt overigens voor een nog eens een volle centimeter kleinere bodemvrijheid. Porsche zet de Macan GTS op 20 inch lichtmetalen wielen in RS Spyder Design en voert de wielen in zwart uit. Afhankelijk van het vinkje op de prijslijst schuilen achter het lichtmetaal stalen of carbon keramische remschijven. Aan de achterzijde vallen de in zwart uitgevoerde uitlaatmonden van het sportuitlaatsysteem op, terwijl overall het SportDesign Pakket direct in het oog springt. Tot de standaarduitrusting behoren oom zaken als led-koplampen, achtvoudig verstelbare sportstoelen en met leder beklede driespaaks sportstuur op.
GTS-familie
Met de Macan GTS introduceert Porsche de eerste GTS-versie voor 2020. De volgende is de 718-familie, bestaande uit de Boxster en Cayman. In dat duo komt eveneens een zescilinder te hangen, zij het een boxermotor zonder beademingshulpmiddelen. In de basis is het de krachtbron van de GT4, maar uitgedost met een herschreven motormanagementsysteem. Over het prestatieniveau van de geknepen zespitter is nog niets bekend. Tot slot, komt er komende zomer de Cayenne GTS. In die grote SUV komt een aangepaste 2,9 V6-biturbomotor uit de Macan GTS. Hij dicht het gat tussen de 440 pk sterke S en de Turbo met 550 pk en zal om en nabij de 460 pk sterk worden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nee, de nieuwe Ferrari draagt niet de naam Elettrica
-
CBS: plug-in hybrides stoten meer fijnstof uit dan diesels
-
Lynk & Co 900-ontwerper: ‘ook ik zie de gelijkenissen met Range Rover’
-
Hyundai gelooft nog steeds in waterstof: dit is de Nexo
-
Mercedes vindt het stuurwiel opnieuw uit, zodat jij een filmpje kan kijken
-
Duik in de prijslijst: dit kost de DS N°8 in Nederland
-
Deze BMW Neue Klasse is een soort oversized nachtlampje
-
Nieuwe Lexus ES en Toyota bZ7: eentje komt sowieso naar Europa
-
Nieuwe N7 kan eerste Chinese Nissan in Europa worden
-
Firefly moet jou uit de Volvo houden, maar vergeet iets belangrijks
-
Waarom je een VR-bril op moet om nieuwe Porsche te configureren
-
Zeekr-topman: ‘Europeanen omarmen nu juist Chinese elektrische auto’s’