Land Rover Defender heeft officieel een Slowaaks paspoort
![Land Rover Defender](https://img.autovisie.nl/images/08s3O_MYbKnETMLc2vjeRFqMx5g=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FLR_DEF_110_20MY_BIW_100919_04.jpg)
Noem een icoon uit de Engelse auto-industrie en gegarandeerd dat binnen vijf antwoorden de Land Rover Defender wordt genoemd. De Defender is net als zijn voorvaderen zo Engels als Queen Elizabeth. Maar de allernieuwste model is niet zo Engels als voorheen.
De nieuweling heeft een Slowaaks geboortebewijs. Land Rover heeft de productie van de onvervalste offroader ondergebracht in zijn fabriek op het vasteland van Europa. Het is niet voor het eerst, want de faciliteit is reeds verantwoordelijk voor de bouw van de Discovery. Sinds veertien maanden rolt die SUV in het Slowaakse Nitra van de band. De Defender komt hem nu vergezellen.
![Land Rover Defender 2020](https://img.autovisie.nl/images/l1LEgOZLp4e1L3bADvZmPfPK5VA=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Flr_def_20my_static_100919_06-e1568027331265.jpg)
Opstartfase Defender
Land Rover heeft liefst 1,4 miljard euro in de fabriek gestoken om de productie van zijn twee modellen mogelijk te maken. Er werken 1500 mensen. Wanneer de fabriek maximaal wordt ingezet, kunnen 150.000 auto’s op jaarbasis de fabriekspoort verlaten. Het plafond is nog lang niet bereikt. De bouw van de Discovery loopt reeds, maar de Defender-productie bevindt zich in de opstartfase. De Engelse autofabrikant maakt nu alleen de lange Defender, de 110. De bouw van de kortere versie, 90 genaamd, gaat binnenkort van start, binnen een maand of drie.
Defender grijs kenteken
De marktintroductie van de offroader staat voor komend voorjaar gepland. De Land Rover Defender debuteert als vijf, zes of zevenzitter met vijf deuren, gevolgd door de driedeursuitvoering met plaats voor vijf of zes personen. Een bedrijfswagen-variant onder de naam Commercial is reeds aangekondigd, maar zal de weg naar Nederland niet vinden. Jaguar Land Rover Nederland werkt inmiddels aan een grijskenteken-versie op basis van de 110-uitvoering, die wel voldoet aan de afwijkende Nederlandse regelgeving. De importeur verwacht het model al vrij snel te kunnen aanbieden. Naar verluidt volgt later een door de Land Rover ontwikkelde pick-up. Het leveringsprogramma wordt sowieso snel uitgebreid. Voor het tweede modeljaar plant Land Rover de introductie van een plug-in hybrideversie met een 400 pk sterke aandrijflijn. Bij de verkoopstart is louter keuze uit twee diesels en twee benzines.
![Land Rover Defender](https://img.autovisie.nl/images/vjzGeT2Z_1TA8x0X-cKrGvxrJ4s=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FLR_DEF_20MY_Manufacturing_100919_05.jpg)
Zuid-Amerika
Het is overigens niet voor het eerst dat de Land Rover Defender buiten Engeland wordt gemaakt. De vorige generaties, waarvan het oermodel op de AutoRAI in 1948 debuteerde, rolden ook in bijvoorbeeld Zuid-Amerika en Azië van de band. Het is echter wel voor het eerst dat de Defender niet in Groot-Brittannië wordt gemaakt.
Video
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?