Porsche: CO2-impact 911 komt op niveau van een elektrische auto

Een Porsche 911 met de CO2-impact van een elektrische auto, zonder dat de sportwagen is voorzien van een elektrische aandrijflijn. Het gaat er volgens Frank-Steffen Walliser, Vice President Motorsport en GT-modellen van Porsche binnenkort van komen. Momenteel test de Duitse sportwagenfabrikant synthetische brandstoffen en de uitkomsten zijn veelbelovend.

Dat zegt Frank-Steffen Walliser tijdens een interviewsessie waaraan Autovisie deelnam. Volgens de Motorsport-baas wordt hard gewerkt met Zuid-Amerikaanse partners en ligt de ontwikkeling op schema. “In 2022 zal het volume nog erg klein zijn. Het is een lange weg die moet worden bewandeld en de investeringen zijn enorm. Maar we zijn er zeker van dat dit een belangrijk onderdeel is van onze wereldwijde inspanningen om de CO2-impact van de transportsector te verminderen”, aldus Frank-Steffen Walliser.

Porsche 911 Turbo
Porsche 911 Turbo

Ook voor klassieke Porsches

“Het algemene idee achter deze synthetische brandstoffen is dat er geen verandering aan de motor nodig is. Dus niet zoals we zagen met de introductie van E10, E20, E26 of welke brandstoffen dan ook. Iedereen kan ook echt gebruik van de synthetische brandstoffen maken”, zegt Frank-Steffen Walliser. Andreas Preuninger, verantwoordelijk voor de GT-modellen, vult hem aan: “De synthetische brandstof is niet exclusief voor de nieuwste modellen. Het kan ook getankt worden in de oudere auto’s, modellen van twintig of dertig jaar oud. Dat is zeer positief.”

Volkswagen wil investeringen financieren met verkoop Porsche

Meer vermogen

Porsche test momenteel modellen op synthetische brandstof. De voertuigen zijn daar niet voor aangepast. Ze hebben de bekende specificaties, inclusief de gebruikelijke pompbrandstof. Frank-Steffen Walliser: “De eerste tests wijzen uit dat er geen invloed op de prestaties is. De krachtbronnen leveren zelfs iets meer vermogen.”

McLaren denkt alternatief te hebben voor elektrische auto’s

Preuninger valt hem lachend in de reden: “Maar dat is heel goed!” Walliser vervolgt: “De uitstoot is ook veel beter. We zien minder deeltjes, minder NOX. Dat gaat de goede kant op. Synthetische brandstoffen bestaan uit ongeveer 8 tot 10 componenten, brandstof van vandaag de dag uit 30 tot 40. Omdat het een kunstmatige synthetische brandstof is, heb je geen bijproduct. Het is dus veel schoner en dat alles is nog positief voor de motor ook. Geen prestatieverlies en veel betere emissies. We verwachten op grote schaal een reductie van de CO2-impact van 85%. Dat is als we alles echt goed meenemen in de berekening: het vervoer van de brandstof wereldwijd en alles daar omheen. In het hele proces denken we de CO2-impact met 85% te verminderen. Dat komt ‘well-to-wheel’ uit op hetzelfde niveau als een volledig elektrische auto.”