Accu-Audi – Audi A3 Sportback 40 TFSI e (2021) – Review
Na o.a. de VW Golf GTE, Skoda Octavia (RS), Cupra Leon en vele anderen, is het nu de beurt aan de Audi A3 om de plug-in hybride aandrijflijn van de groep te ontvangen. Is de Audi daarmee dé PHEV van de VW Groep?
Die is in de basis gelijk aan die van de vorige generatie, maar welk flink doorontwikkeld. De basis vormt nog steeds de 150 pk 1.4 liter TFSI plus een zestraps DSG-automaat waarin een 109 pk en 400 Nm sterke elektromotor is verwerkt. Samen produceren die 245 pk in de ‘TFSI e 45’ en 204 pk in de ‘TFSI e 40’.
Meer capaciteit
Het in circa drie en een half uur oplaadbare lithium-ion accupakket onder de achterbank heeft dezelfde dimensies als bij het vorige model, maar met 13 kWh wel 50 procent meer capaciteit. Da’s op papier goed voor 60 kilometer elektrische actieradius, maar wanneer het buiten tien graden vriest en je ook nog een stukje snelweg meepakt is het na 25 a 30 kilometer wel gedaan. Maar daarna functioneert de stekker-A3 nog steeds als een betrekkelijk zuinige hybride waarmee een verbruik tussen de 1 op 13 en 1 op 18 haalbaar is.
Duik in de prijslijst: deze Audi A3 heeft voor 26.000 euro aan opties
Waar Volkswagen de Golf GTE en Skoda de hybride Octavia RS nadrukkelijk als sportmodellen neerzeggen, kiest Audi ervoor om de e’tjes gewoon tussen de rest van het modellengamma te schuiven. Hij rijdt dan ook volkomen doorsnee, met een mooi gemiddelde tussen comfort en dynamiek. Kijk in de video of deze stekker-variant de juiste PHEV en/of de juiste Audi A3-variant is.
Autovisie Magazine
Benieuwd naar het complete verhaal? Kijk dan onze review van de A3 40 TFSI e hierboven! Of wil je de nieuwe Audi zelf vergelijken met andere plug-in hybrides? Op ons YouTube-kanaal en onze website vind je reviews van vrijwel elk nieuw model dat de afgelopen periode is verschenen. Liever al onze autotests lezen? Je kunt Autovisie Magazine al heel voordelig volledig digitaal afsluiten. Meer informatie vind je hier.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit moet je volgens Audi-designer weten over nieuwe A6 Limousine
-
Leapmotor B01: wordt dit de Tesla Model 3-killer van Stellantis?
-
Abrupte koerswijziging bij Mini: toch investeren in brandstofmotoren
-
Deze auto stoot Golf van troon en is populairste occasion
-
Extreem duur optiepakket bezorgt je sterkste brandstofmotor ooit
-
Suzuki’s eerste elektrische auto weet (nog) niet te overtuigen
-
Deze volledig elektrische Panda is er al vanaf zo’n 5.000 euro
-
Smerige truc van Tesla? ‘Neppe tellerstand om garantie te omzeilen’
-
Duik in de prijslijst: de Mazda 6e – Zo zouden wij hem samenstellen
-
Mazda-topman: ‘Nieuwe MX-5 blijft klein, maar krijgt grotere motor’
-
Lucid Gravity: enorme range en mega ruim, maar niet perfect
-
Dit kost nieuwe Lynk & Co 08 plug-in hybride in Nederland