Accu-Audi – Audi A3 Sportback 40 TFSI e (2021) – Review
Na o.a. de VW Golf GTE, Skoda Octavia (RS), Cupra Leon en vele anderen, is het nu de beurt aan de Audi A3 om de plug-in hybride aandrijflijn van de groep te ontvangen. Is de Audi daarmee dé PHEV van de VW Groep?
Die is in de basis gelijk aan die van de vorige generatie, maar welk flink doorontwikkeld. De basis vormt nog steeds de 150 pk 1.4 liter TFSI plus een zestraps DSG-automaat waarin een 109 pk en 400 Nm sterke elektromotor is verwerkt. Samen produceren die 245 pk in de ‘TFSI e 45’ en 204 pk in de ‘TFSI e 40’.
Meer capaciteit
Het in circa drie en een half uur oplaadbare lithium-ion accupakket onder de achterbank heeft dezelfde dimensies als bij het vorige model, maar met 13 kWh wel 50 procent meer capaciteit. Da’s op papier goed voor 60 kilometer elektrische actieradius, maar wanneer het buiten tien graden vriest en je ook nog een stukje snelweg meepakt is het na 25 a 30 kilometer wel gedaan. Maar daarna functioneert de stekker-A3 nog steeds als een betrekkelijk zuinige hybride waarmee een verbruik tussen de 1 op 13 en 1 op 18 haalbaar is.
Duik in de prijslijst: deze Audi A3 heeft voor 26.000 euro aan opties
Waar Volkswagen de Golf GTE en Skoda de hybride Octavia RS nadrukkelijk als sportmodellen neerzeggen, kiest Audi ervoor om de e’tjes gewoon tussen de rest van het modellengamma te schuiven. Hij rijdt dan ook volkomen doorsnee, met een mooi gemiddelde tussen comfort en dynamiek. Kijk in de video of deze stekker-variant de juiste PHEV en/of de juiste Audi A3-variant is.
Autovisie Magazine
Benieuwd naar het complete verhaal? Kijk dan onze review van de A3 40 TFSI e hierboven! Of wil je de nieuwe Audi zelf vergelijken met andere plug-in hybrides? Op ons YouTube-kanaal en onze website vind je reviews van vrijwel elk nieuw model dat de afgelopen periode is verschenen. Liever al onze autotests lezen? Je kunt Autovisie Magazine al heel voordelig volledig digitaal afsluiten. Meer informatie vind je hier.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met Abarth 500e naar Frankrijk: ideale EV-trip met weinig range
-
Voor het bpm-bedrag van de nieuwe Volkswagen Golf, kocht je ooit bijna een nieuwe
-
Deze elektrische Polestar kan sneller laden dan jij kan tanken
-
Volkswagen maakt minder winst door EV’s, maar verdient geld aan dit Chinese merk
-
Dit kost de goedkoopste Alfa Romeo, de Junior, in Nederland
-
Cupra Leon en Formentor: nieuw design en meer elektrische range
-
Elektrische cabrio: dit kost de MG Cyberster (in Nederland)
-
Deze parkeerplaats is de duurste van Nederland en kost bizar veel
-
Verzekeraar verklaart Fisker Ocean total loss na simpel deukje
-
AliExpress-versie van de Tesla Cybertruck ziet er zo uit
-
Kia EV5 voor Nederland en foute busjes | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 2
-
Deze auto is een echte Transformer en kan van jou zijn