Komst Porsche Cayenne Platinum Edition zegt genoeg
Het einde van de huidige Porsche Cayenne nadert. Dat is een conclusie die je kunt trekken nu de Duitse autobouwer de SUV als Platinum Edition aankondigt. De speciale editie komt er altijd als uitzwaaimodel van de Cayenne.
Al in 2013 en 2017 stond er een Cayenne Platinum Edition op de prijslijst van Porsche en de lancering van die twee types ging gepaard met het afscheid van de op dat moment geleverde Cayenne. In 2014 volgde een facelift van de tweede generatie, terwijl diezelfde opgepoetste uitgave in 2018 werd afgelost door het bestaande model. Nu keert de Platinum Edition terug in het leveringsprogramma van de vooralsnog grootste SUV van het merk.
Verschillende motorvarianten
Porsche levert de uitvoering op basis van een aantal motorvarianten, maar het zou zomaar kunnen dat de Duitsers het aanbod in een later stadium uitbreiden. Dat deed men in Stuttgart namelijk ook met de vorige Platinum Edition. Zo kan Porsche later nogmaals de schijnwerpers op het actiemodel richten. Voor het nieuwste type start de lijst met het naamloze basismodel, de E-Hybrid en Cayenne S. Daarbij is keuze uit zowel de vijfzits SUV-carrosserievariant als de Coupé-telg. De uitvoering is direct te herkennen aan exterieure carrosserie-elementen in zijdeglans platina. In de fabriek geeft de fabrikant de lamellen van de voorste luchtinlaten de specifieke kleur. Daarnaast spuit het merk het Porsche-logo in de led-achterlichtstrip, de modelaanduiding op de achterklep en de wielen in de exclusieve tint.
Contrasterende elementen
In contrast met de zijdeglans platina-details zijn de lakkleuren. Porsche geeft de koets desgewenst een effen witte of zwarte laklaag of diepzwart metallic, Carrarawit metallic, Mahonie metallic, Moonlightblue metallic of Krijt. Zaken als de standaard gemonteerde 21 inch RS Spyder-designwielen mogen dat in zijdeglans platina zijn uitgevoerd, de eindstukken van de uitlaatpijpen en raamlijsten zijn in zwart uitgevoerd. De mix van kleuren is niet het enige bijzondere aan de Cayenne Platinum Edition. De fabrikant kleedt ook het interieur op eigen wijze aan. Ongeacht de buitenkleur zijn de veiligheidsgordels in de kleur Krijt uitgevoerd. De dorpellijsten zijn ditmaal van geborsteld aluminium vervaardigd en zijn bedrukt met het specifieke ‘Platinum Edition’-logo. Overigens is het interieur standaard voorzien van sierdelen van geborsteld aluminium en zilverkleurige details.
Interieuraankleding
Het is niet alleen de aankleding die de Cayenne Platinum Edition een bijzonder karakter moeten geven, ook een completere uitrusting. Echter, de langere lijst met standaardvoorzieningen komt door wat extra vinkjes op de optielijst standaard in te vullen. De Platinum Editions beschikt over led-koplampen met Porsche Dynamic Light System (PDLS), een panoramadak, privacyglas, een surround sound-systeem van Bose, achtvoudig verstelbare lederen sportstoelen, het Porsche-embleem op de hoofdsteunen van de voorstoelen en achterstoelen.
Nieuwe modellen 2022
De Platinum Edition-modellen zijn per direct te bestellen. Voor de ontvangst van de sleutel is het tot minimaal mei 2022 wachten. Op de opgefriste Cayenne is het nog langer wachten. Mogelijk stelt Porsche de aangescherpte SUV eind dit jaar al voor, de levering laat zeker tot 2023 op zich wachten. Voor het merk is 2022 een druk jaar. De fabrikant introduceert onder andere de 911 Safari, 911 Sport Classic, Taycan Sport Turismo en elektrisch aangedreven Macan.
Prijzen Porsche Cayenne Platinum Edition
Cayenne Platinum Edition € 148.400 |
Cayenne S Platinum Edition € 168.800 |
Cayenne Coupé Platinum Edition € 150.900 |
Cayenne S Coupé Platinum Edition € 169.800 |
Cayenne E-Hybrid Platinum Edition € 114.300 |
Cayenne E-Hybrid Coupé Platinum Edition € 114.600 |
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8