Deze occasion wil je: Lotus Elise S2 met supercharger
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2F0-c22c92c7-ce48-4862-82be-fab28f6d8cd11.jpg)
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Lotus Elise.
Eerder hebben we al eens onderzocht hoe leuk de Engelsman is als occasion. De tweezitter bleek een feestelijke en onverwachts degelijke auto, zo lees je in onze koopwijzer.
De tweede generatie Lotus Elise
De eerste generatie komt in 1996 op de markt na een zeer korte ontwikkelingsperiode, en is een regelrechte hit. Met dank aan investeringen van General Motors krijgt het succes in 2000 een vervolg met de Elise S2. De evolutie van het origineel is volwassener, praktischer en beter afgewerkt, en noteert opnieuw goede verkoopaantallen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2F0-01b66e2b-8450-40c8-9403-63514cd0fb81.jpg)
De vormgeving is agressiever dan voorheen, met spitse koplampen, wulpse heupen en een langere achterpartij met geïntegreerde spoiler. Lagere dorpels, een minder onhandige kapconstructie en een bagageruimte van 115 liter voegen meer gebruiksgemak toe.
“Tijdens de levensloop van de Lotus Elise wordt steeds meer luxe toegevoegd. Mede onder invloed van het Amerikaanse koperspubliek, en zelfs ‘decadente’ zaken als vloermatten, radiovoorbereiding, elektrische ramen, airco en bekerhouders zijn leverbaar. […] Comfort en veiligheid is niet per se verkeerd, maar het betekent ook meer gewicht. Veel Lotus-puristen geven dan ook de voorkeur aan de kaalste en lichtste uitvoeringen.”
Een aparte motor voor Amerika
De Elise S2 heeft wederom een 1,8-liter Rover K-Series viercilinder (122 pk, 0-100 in 5,9 s). Dezelfde motor met VVC variabele kleptiming levert 160-190 pk. Omdat Lotus de Elise in de Verenigde Staten wil verkopen, en de viercilinder van Rover niet voldoet aan de Amerikaanse emissie-eisen, monteert het in 2004 een aluminium Toyota/ Yamaha 1.8 VVTL-i viercilinder in de 111R (192 pk/5,2 s). Door demontage van een mechanische compressor op dezelfde motor ontstaat in 2008 de Elise SC (220 pk/4,6 s).
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2F0-264b2da3-db44-49e3-87e3-328cef124117.jpg)
Standaard heeft de Elise S2 een close ratio vijfversnellingsbak en achterwielaandrijving. Een handgeschakelde zesbak is er aanvankelijk alleen in combinatie met de sterkste Toyota-motor, maar vindt later zijn weg naar andere uitvoeringen.
De Lotus Elise occasion
Autovisie vindt een Elise S2 occasion met de 1,8-liter motor die goed is voor 122 pk. De zestienklepper werd door een Lotus-dealer voorzien van supercharger. Volgens de advertentie levert de krachtbron nog altijd die 122 pk, wat het exacte vermogen van deze variant is, is niet bekend. De latere SC-variant, waarbij de letters staan voor Supercharged, kwam ver boven de 200 pk uit.
De auto komt uit 2002, is origineel in Nederland geleverd en heeft nog geen 40.000 kilometer op de teller staan. Voor het Engelse plezier vraagt de verkoper net geen 35 mille.
Lees ook:
Ook interessant
-
Alfa Romeo-fan maakt vijfdeurs Brera
-
Deze occasion wil je: Audi S4 is een betaalbare adrenalinepomper
-
Deze niet eens zo dure occasion wordt alleen maar meer waard
-
Occasions: 3 compacte MPV’s voor maximaal 2500 euro
-
Deze occasion wil je: Fiat X1/9 – messcherp Bertone design
-
Deze occasion wil je BMW M850i Jeff Koons: rijdende kunst
-
Deze occasion wil je: Kia Stinger V6, de Koreaanse American Dream
-
Occasions: 3 onderscheidende coupés voor 7.500 euro
-
Bijzondere occasion: Renault Clio V6 met torenhoge kilometerstand
-
De goedkoopste Audi R8 van Nederland kost minder dan een BMW 4-Serie
-
Dit is de snelste occasion van Nederland!
-
Onbekende occasion: Nissan Xterra, offroader uit Qatar!