Autovisie
Autovisie Koopwijzer 29 mrt 2020

Koopwijzer: occasion Lotus Elise S2 (2001-2011)

De Lotus Elise S2 is een feestelijke en onverwacht degelijke Engelse sportauto. Maar waar moet je op letten bij de aanschaf?

Binnen de roerige historie van Lotus is de Elise een levensreddende factor gebleken. De eerste generatie komt in 1996 na een zeer korte ontwikkelingsperiode jaar op de markt en is een regelrechte verkoophit. Met dank aan investeringen van General Motors krijgt het succes in 2000 een vervolg met de Elise S2. De evolutie van het origineel is volwassener, praktischer en beter afgewerkt en noteert opnieuw goede verkoopaantallen.

Carrosserie

De Elise S2 heeft een nieuw chassis van geëxtrudeerd en verlijmd aluminium en extra dunne kunststof carrosseriedelen. Deze bouwwijze verbindt grote torsiestijfheid met een leeggewicht van slechts 710 kilo en is trouw aan Colin Chapman’s adagium ‘simplify, then add lightness’. De vormgeving is agressiever dan voorheen, met spitse koplampen, wulpse heupen en een langere achterpartij met geïntegreerde spoiler. Lagere dorpels, een minder onhandige kapconstructie en een bagageruimte van 115 liter voegen meer gebruiksgemak toe. Het opgefriste faceliftmodel van 2010 is verder aangescherpt en heeft koplampen met led-dagrijverlichting. Een cruciaal aandachtspunt bij aankoop van een gebruikte Elise is oude structurele schade, want zelfs als het aluminium chassis een beetje uit vorm is, moet het eigenlijk als geheel vervangen worden.

Lotus Elise

Wielophanging

Lotus heeft een reputatie hoog te houden als het gaat om lichtvoetige rijeigenschappen en snelle stuurreflexen. De nieuwe Elise heeft rondom onafhankelijke wielophanging met dubbele draagarmen, stuggere veren en nieuwe Bilstein-schokdempers. De nauwkeurige stuurinstallatie wordt uit het oude model overgenomen. Op de vooras worden 16-inch wielen gemonteerd, de achterwielen meten 17-inch en tegen meerprijs zijn lichtere wielen leverbaar die het onafgeveerde gewicht verminderen. Aanvankelijk heeft de Elise geen abs, traction control of een sperdifferentieel, later worden deze zaken alsnog leverbaar. De uitlijning van een Elise komt erg nauwkeurig; de standaard spoorstangen kunnen afbreken bij circuitgebruik en worden vaak vervangen door versterkte aftermarket exemplaren.

Lotus Elise

Interieur

Het interieur is minder spartaans dan voorheen en opgetrokken uit mooiere materialen. De cockpit bestaat uit een elektronisch Stack-instrumentarium met snelheidsmeter en toerenteller, een klein sportstuur, kuipstoelen met stoffen bekleding, verwarming en raamslingers. Het Touring- of Race-pakket voegt leer of alcantara, aluminium afwerking, audio en andere frivoliteiten toe. Tijdens levensloop wordt steeds meer luxe toegevoegd, mede onder invloed van het Amerikaanse koperspubliek, en zijn zelfs decadente zaken zoals vloermatten, radiovoorbereiding, elektrische ramen, airco en bekerhouders leverbaar. Meer comfort en veiligheid is niet per se verkeerd, maar het betekent meer gewicht, en veel Lotus-puristen geven de voorkeur aan de kaalste en lichtste uitvoeringen.

Lotus Elise

Motor

De Elise S2 heeft wederom een 1,8-liter Rover K-Series viercilinder (122 pk, standaardacceleratie in 5,9s). Dezelfde motor met VVC variabele kleptiming levert 160-190 pk. Omdat Lotus de Elise in de Verenigde Staten wil verkopen, en de Rover-viercilinder niet aan de emissie-eisen voldoet, monteert het merk in 2004 een aluminium Toyota/Yamaha 1.8 VVTL-i viercilinder in de 111R (192 pk/5,2s). Door de montage van een mechanische compressor op dezelfde motor ontstaat in 2008 de Elise SC (220 pk/4,6s). In 2006 verdwijnt de Rover-instapmotor ten gunste van een Toyota-variant. Eerst is dat een 1.8 (134 pk), later een 1.6 met hetzelfde vermogen. Gebruikt heeft de K-Series motor weleens last van een lekkende koppakking. De Toyota-motoren zijn degelijk zo lang de onderhoudsintervallen en de toerenbegrenzer worden gerespecteerd.

Lotus Elise

Transmissie

Standaard heeft de Elise S2 een close ratio vijfversnellingsbak en achterwielaandrijving. Een handgeschakelde zesversnellingsbak is er aanvankelijk alleen in combinatie met de sterkste Toyota-motor, maar vindt later zijn weg naar andere modellen. De levensduur van de versnellingsbak en de koppeling is sterk afhankelijk van de rijstijl van eerdere eigenaren, en auto’s die veel circuitkilometers hebben afgelegd, hebben vanzelfsprekend meer kans op slijtage dan exemplaren die hoofdzakelijk voor zomerse toerritten zijn ingezet.

Welke moet ik hebben?

Kiezen voor een passende Elise is kiezen tussen Rover of Toyota en lichter of luxer. De instapmodellen wegen het minst en zijn perfect in balans voor straatgebruik, varianten zoals de Sport, de R en de SC trakteren op extra snelheid en staan ook op het circuit hun mannetje. Tussen 2000 en 2016 is de Elise steeds luxer en zwaarder geworden. De huidige generatie gaat door toegevoegde veiligheids- en luxezaken richting 900 kg, wat volgens Lotus-hardliners neigt naar morbide obesitas, maar dat is nog altijd een stuk lichter dan de meeste concurrerende modellen. Wie een jonge Elise met een zo laag mogelijk gewicht zoekt, kan terecht bij de uitgeklede Club Racer.

Lotus Elise
Lotus Elise S

Moet dit hem worden?

De Lotus Elise S2 is een geslaagde evolutie van de oer-Elise. Vooral op kwalitatief gebied is het een grote stap vooruit, en door de sterk verbeterde afwerking is de aankoop van een gebruikt exemplaar ook weggelegd voor mensen die niet elk weekend – of onderweg – aan hun auto willen sleutelen. Ondanks een aantal concessies aan veiligheid, comfort en gebruiksvriendelijkheid blijft de Elise een minimalistische en pure sportauto, en wie snapt dat rijplezier niet gebonden is aan veel cilinders en veel vermogen, moet beslist eens kennis maken.

Tijdlijn

1996 – Lotus Elise S1
2000 – Lotus Elise S2
2002 – Elise S2 111/111S
2004 – Elise S2 111R
2006 – Elise S/Elise R, kleine facelift
2008 – Elise SC
2010 – facelift; Elise S3
2011 – Elise Club Racer
2012 – Elise S

Lotus Elise
Lotus Elise R

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set 184,50
Remschijven voor, per set 162,70
Verzwaarde koppeling inclusief druklager, vanaf 400,–
Nylon draagarmbussen, per set 255,–
Clamshell (neusstuk) ongelakt, 2.150,–
Yokohama Advan Neova AD07, 175/55 R16 (voor) vanaf 95,40

Prijzen gelden voor een Lotus Elise 111R van 2004 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf 350,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf 500,–

Het onderhoudsinterval is 15.000 km of 1 jaar.

Lotus Elise

KOPEN
+ Ongefilterd rijplezier

+ Telepatische besturing

+ Eigenzinnig

+ Exclusief

NIET KOPEN
– Onhandige dakconstructie

– Kleine bagageruimte

Denk ook eens aan een…

Honda S2000 (1999-2009)

Honda’s jubileummodel heeft een hoogtoerige viercilindermotor, een competent onderstel en spannende rijeigenschappen. Helaas zijn veel exemplaren technisch en visueel mishandeld en dat maakt het lastig om een goede te vinden.

Honda S2000

Mazda MX-5 (2015-HEDEN)

Met de vierde modelgeneratie van de succesvolle MX-5 keert Mazda keert terug naar de basis. De lichtgewicht roadster trakteert op onversneden rijplezier en rijdt het leukst met de gretige 1.5 basismotor.

mazda-mx5-2